Jaarlijkse themabijeenkomst 'Duurzaam toerisme'

Datum nieuwsfeit: 13-12-2000

TourPRess 24 november 2000

UITNODIGING

`Reizen, het moest verboden kunnen worden!'

`Duurzaam toerisme' is een actueel onderwerp. Is verantwoord toerisme een haalbare kaart of een excuus om ons geweten te sussen en de groei in reizen toch maar vooral niet te hoeven afremmen?

En hoe ver gaat duurzaam toerisme? Stopt het bij een verzoek om zuinig aan te doen met de hotelbadlakens of gaan we zover dat we kwetsbare bestemmingen zelfs vrijwaren van toeristen?

TourPRess Holland, Vereniging van toeristisch journalisten en persvoorlichters, nodigt haar leden en relaties uit voor de jaarlijkse themabijeenkomst die dit jaar is gewijd aan `Duurzaam toerisme'.

De middag wordt versterkt met inleidingen van deskundige sprekers en een paneldiscussie, waarbij ook u uw mening kunt geven.

Aansluitend houden wij onze traditionele eindejaarsborrel.

Tijd & locatie:

woensdag 13 december 2000 om 13.30 uur in de

Nationale hogeschool voor toerisme en verkeer te Breda.

mgr hopmansstr 1 - telefoon (076) 530 22 03

13.30 uur
Ontvangst met koffie/thee op de eerste verdieping van de NHTV. 14.00 uur
Opening door Hans Kerstiens, voorzitter van TourPRess Holland, tevens dagvoorzitter.
14.10 uur
`De zin en onzin van duurzaam toerisme',
inleiding door prof. dr. Nico Visser, milieu manager bij Travel Unie en hoogleraar Duurzaam Toerisme. Zijn boodschap: Milieu is uit, duurzaam nog net ín en het volgende begrip dient zich aan: maatschappelijk verantwoord. Wat moet ik ermee als toeristisch ondernemer? Kost het geld, wat wil de klant en heeft het zin zoiets alleen vanuit Nederland te doen?
14.30 uur
Korte toelichting op het `Environment Program' van de Verenigde Naties door mevrouw Gulia Carbone, UN Associate Program Officer Tourism 14.40 uur
`Multatuli: de start, zeven jaar, het einde en hoe verder', inleiding door Freek ten Broeke, directeur van Multatuli Travel, een reisorganisatie met idealen. Ten Broeke bood de Nederlandse markt verantwoord reizen, maar de klant hapte niet.
15.00 uur
`Vervoer sterk bepalend voor duurzaam toerisme', inleiding door prof. dr. Lucas Reijnders van de stichting Natuur en Milieu. Het milieu-bezwaar van reizen hangt vooral samen met afstand en vervoermiddel. Volgens Reijnders is de duurzaamste vorm van reizen: Reizen in je hoofd.
15.20 uur Korte pauze
15.30 uur
Paneldiscussie
16.30-18.00 uur
Eindejaarsborrel in `D'n natte hoek' van de NHTV op de begane grond.

Routebeschrijving NHTV, Locatie Mgr. Hopmansstraat 1, Breda

Met eigen vervoer

Vanuit richting Utrecht en Tilburg (A27)
Afrit 15, Breda, nemen en bij de verkeerslichten linksaf. Vervolgens afrit Bavel en Centrum aanhouden. Aan het einde van de afrit rechtsaf richting Centrum. Bij het derde verkeerslicht rechtsaf (Beverweg). Na ca. 250 meter ziet u aan de linkerkant het gebouw van de NHTV. Om de parkeerplaats te bereiken: bij de stoplichten linksaf (St. Ignatiusstraat) en vervolgens eerste straat linksaf (Mgr. Hopmanstraat).

Vanuit richting Rotterdam en Antwerpen (A16)

Afrit 15, Breda/Rijsbergen nemen. Vervolgens 3 km doorrijden tot de afrit Bavel. Aan het einde van de afrit linksaf richting Centrum. Bij het vierde verkeerslicht rechtsaf (Beverweg). Na ca. 250 meter ziet u aan de linkerkant het gebouw van de NHTV. Om de parkeerplaats te bereiken: bij de stoplichten linksaf (St. Ignatiusstraat) en vervolgens eerste straat linksaf (Mgr. Hopmanstraat).

Openbaar vervoer

Het gebouw van de NHTV ligt op ca. 15 minuten loopafstand van het NS-station Breda.

Met de bus
Vanaf NS-station Breda lijn 1/3/7 nemen richting Heusdenhout. U kunt ook streekbus 126 richting Geertruidenberg of 127 richting Tilburg nemen. Uitstappen bij de halte St. Ignatiusstraat.