CAO-onderhandelingen Schoonmaak nog niet afgerond

Ondernemersorganisatie voor Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten

s-Hertogenbosch, 13 december 2000

CAO-onderhandelingen Schoonmaak nog niet afgerond

OSB: Bonden grijpen gouden kans niet

Na vier dagen onderhandelen, zijn de gesprekken voor de CAO 2001 voor de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche nog niet afgerond. De werkgeversdelegatie bracht na diverse gesprekken een afgewogen bod uit, dat door de bonden nog niet is aanvaard. De Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB), die namens werkgevers de CAO-onderhandelingen voert, vindt dat de bonden hiermee een gouden kans hebben laten liggen. Het bod bevat namelijk een goede mix van voorstellen die naar de mening van OSB zowel voor de individuele werknemers als voor de branche in het geheel een zeer positieve uitwerking hebben. Zo heeft OSB onder andere een concreet aanbod gedaan voor een meer dan forse loonruimte van 10,25% over 2 jaar met een sterk verbeterde pensioenregeling.

OSB steekt verder onder andere in op een innovatieve werknemersverzekering tegen het verlies aan inkomsten bij ziekte. In het kader van het verbeteren van de arbeidsmarktsituatie heeft OSB diverse voorstellen gedaan, waaronder een kinderopvangregeling en het instellen van een coördinatiecentrum voor werk in de schoonmaakbranche. Zelfs het aanbod van OSB om een, aanvankelijk gezamenlijk te financieren, imagocampagne voor rekening van werkgevers te laten komen, kon niet de goedkeuring van de vakbonden wegdragen. Omdat de bonden met al deze voorstellen niet konden instemmen, zullen de gesprekken binnenkort worden voortgezet.

OSB heeft bij aanvang van de CAO-onderhandelingen aangegeven fors in de bedrijfstak te willen investeren om de problematiek op de arbeidsmarkt goed aan te pakken en het werken in de schoonmaak- en glazenwassersbranche nog aantrekkelijker te maken. Hiervoor zijn werkgevers genegen om extra middelen vrij te maken. Het voorgestelde pakket aan activiteiten bestrijkt zowel de korte als de lange termijn. OSB wil die punten, bijvoorbeeld een goede pensioenvoorziening voor de werknemers in de branche, niet uit de weg gaan en juist nu al goed regelen. Dat bonden deze kans niet grijpen, vindt OSB jammer. Om zaken niet te overhaasten worden de onderhandelingen op een later tijdstip voortgezet, zodat partijen zich nader kunnen beraden over de voorstellen.