Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Bert Anciaux: 'Erfenis van de Antwerpenaren niet te koop'

Datum nieuwsfeit: 13-12-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN

MINISTER BERT ANCIAUX

VLAAMS MINISTER VAN CULTUUR, JEUGD, BRUSSELSE

AANGELEGENHEDEN EN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING

13 DECEMBER 2000

Bert Anciaux: "Erfenis van de Antwerpenaren niet te koop."

Vlaams Minister van Cultuur Bert Anciaux vindt de houding van de stad Antwerpen over het "in de etalage zetten van Van Eyck en Rubens" verwerpelijk, onbegrijpelijk en onaanvaardbaar.

De Vlaamse gemeenschap heeft zeer recent erfgoedakkoorden afsloten met drie kunststeden in Vlaanderen (Antwerpen, Gent en Brugge). Daarbij staat de ethische waarde, de morele noodzaak om de bevolking beter te leren leven met het onschatbare culturele erfgoed dat ons land rijk is, centraal.
Net op dit moment ontluistert " 't stad" de hele aanzet met de puur materialistische weging van dat erfgoed. Wat is het beeld dat men in Antwerpen heeft van 'een gemeenschap'? Moeten steden, provincies en de Vlaamse gemeenschap niet samen instaan voor - in dit geval: - de zorg voor het erfgoed? Gaat het hier in eerste instantie om het verdedigen van de materiële belangen van elk van die entiteiten, of om een gezamenlijke inspanning die men doet in het belang van alle mensen, van de samenleving? Waarom zet de stad dan ook niet het gebouw van de Vlaamse Opera in aanbieding aan de Vlaamse gemeenschap, die nu al instaat voor de totale kost van de renovatie (raming: een half miljard), en het leeuwendeel van de exploitatie (nog eens een half miljard per jaar) ? Kan de kerkfabriek van Sint-Baafs in Gent dan ook het Lam Gods verpanden? Of het OCMW van Brugge de formidabele Memlingcollectie in oud Sint-Jan?
Hopelijk is de stad Antwerpen geen eigenaar van de kathedraal, want we riskeren dan binnenkort een Japanse Sony-kathedraal te krijgen.

Waar staan trouwens de Antwerpenaren in heel deze bedoening waar hun hele erfenis te grabbel wordt gegooid? Het is moreel 'hun' museum, een stuk van hen dat nu 'in de etalage' staat. De stad laat nu haar bevolking in de steek. En dat moeten horen van een cultuurschepen die verleden jaar zijn nieuwjaarskaarten liet bedrukken met een beeld van . "zijn" museum?!

Minister Bert Anciaux betwist overigens het eigendomsrecht van de stad Antwerpen over deze schilderijen.

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen (KMSKA) bestaat sinds 1920. Voorheen heette dat het Museum van de stad Antwerpen. Dit "Musée d'Anvers" is nooit een stedelijke instelling geweest. De stad had er wel inspraak, participeerde in het bestuur, en in de aanschaf van een deel van de collectie. Ze zette een paar gebouwen neer om het museum te herbergen, die in 1920 werden overgedragen aan de 'Staat'. Men maakt hier dan ook een verkeerde inschatting over de rol van de stad die anders was in het toenmalige rijksbestel dan nu. Het is trouwens de 'Staat', de Vlaamse Gemeenschap nu, die instaat voor het onderhoud van de schilderijen, net zoals voor het onderhoud van de gebouwen die werden overgedragen, en voor de totaalkost van de exploitatie. Op dit moment is de enige bijdrage van de stad het onderhoud van de tuinen van het museum, iets wat ze trouwens nalaat te doen.

In deze aangelegenheid is het legaat Van Ertborn het belangrijkste. Dit legaat werd in 1847 overgemaakt "à la ville pour son musée", wat dus géén stedelijke instelling was. Hij wilde die dus aan de Antwerpenaars schenken, en daarover heeft de stad een morele plicht. De wil van Van Ertborn was niet dat de eigendom ervan zou overgedragen worden aan de stad, maar dat de schilderijen in Antwerpen zouden blijven, en niet naar Brussel zouden verhuizen, waar men op dat moment druk bezig was een collectie samen te stellen met de bedoeling het Louvre van Parijs te overvleugelen. Van Ertborn heeft de bewaring en de zorg voor de schilderijen aan de stad toevertrouwd.

Hieruit kan men hoogstens concluderen dat het gaat om een onverdeeldheid tussen de stad en de Vlaamse gemeenschap.

info : Koen T'Sijen, woordvoerder van
minister Anciaux - tel. (02) 553 28 11
e-mail: (koen.tsijen@vlaanderen.be)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie