Heineken verwerft meerderheid in Nigerian Breweries

Bron: Heineken N.V.
Heineken N.V.

Heineken verwerft meerderheid in Nigerian Breweries

Heineken N.V. heeft gisteren Nigerian Breweries Plc. ervan in kennis gesteld dat zij gebruik zal maken van het recht om haar lening aan Nigerian Breweries per 15 december 2000 te converteren in aandelen. Dit verhoogt het belang van 43,3% tot 54,2% na conversie.

De converteerbare lening, waarop alle aandeelhouders konden inschrijven, is goedgekeurd door de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Nigerian Breweries in juni 2000. Heineken heeft hierop ingetekend voor een bedrag van EUR 71 miljoen, welke nu zal worden geconverteerd in nieuw uit te geven aandelen. De conversiekoers is gebaseerd op de gemiddelde beurskoers gedurende de voorafgaande vijftien dagen, eindigend op 11 december 2000. De converteerbare lening heeft als doel het geplande omvangrijke investerings-programma mede te financieren. Modernisering en uitbreiding van de capaciteit van de brouwerijen is noodzakelijk om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen.

Sinds de oprichting van Nigerian Breweries in 1946, heeft Heineken technische bijstand en andere managementdiensten geleverd. Het management van Nigerian Breweries heeft in 1996 besloten tot een aanpassing van alle afdelingen en bedrijfsprocessen volgens de Heineken standaarden. Met het oog op de distributiekracht van Nigerian Breweries wordt voor de komende jaren verdere groei van de merken Heineken en Amstel voorzien. De resultaten van Nigerian Breweries zullen per 1 januari 2001 worden geconsolideerd en zullen direct bijdragen aan de netto winst van de Heineken groep.

Amsterdam / Lagos, 13 december 2000

Noot voor redacties