Investeringen volgens het CBS ook in 2001 op hoog niveau

PB00-282
13 december 2000
9.30 uur Investeringen ook in 2001 op hoog niveau

De ondernemers in de Nederlandse industrie verwachten volgend jaar het hoge niveau van hun investeringen te handhaven. In 2001 verwachten zij 5 procent meer te investeren dan in 2000, zo blijkt uit cijfers van het CBS.
De investeringen in 2000 zullen naar verwachting 13 procent hoger liggen dan in 1999. Met deze groei zullen de investeringen in 2000 ruim 21 miljard gulden (9,8 miljard euro) bedragen. Dit jaar en volgend jaar beloven hiermee twee topjaren te worden.

Voeding en genot grootste stijger in 2001 In de voedings- en genotmiddelenindustrie zijn de ondernemers het meest optimistisch over hun investeringen voor het volgend jaar. Zij verwachten een stijging van 19 procent ten opzichte van 2000, aldus het CBS. Dit is opmerkelijk gezien de forse groei van de investeringen in deze sector in 2000.
Ook de ondernemers in de metaal- en elektrotechnische industrie en in de chemische industrie verwachten fors meer te investeren in 2000. In de metaal- en elektrotechnische industrie is sprake van een groei van 21 procent ten opzichte van 1999. Hiermee lopen de investeringen in 2000 op tot een recordbedrag van ruim 6,5 miljard gulden (3,1 miljard euro). Voor 2001 wordt een lichte daling voorzien. De chemische industrie vertoont een zelfde ontwikkeling. Met een groei van 15 procent in 2000 belopen de investeringen in de chemie een kleine 5 miljard gulden. Ook hier voorzien de ondernemers voor 2001 een lichte daling.
In de aardolie-industrie wordt na een aantal jaren van relatief lage CBS-Persdienst investeringen weer een groei verwacht in 2000. Voor volgend jaar wordt Postbus 4000 echter weer een daling voorzien. 2270 JM Voorburg Van de overige industrie zijn het voornamelijk de ondernemers in de tel. (070) 337 58 16
fax (070) 337 59 71 drukkerijen, uitgeverijen en in de bouwmaterialenindustrie die in 2001 E-mail: meer verwachten te investeren. (persdienst@cbs.nl)

Herstel in 2001 voor nutsbedrijven Het CBS
is een dienst van In 2001 verwachten de openbare nutsbedrijven 24 procent meer te het Ministerie van
Economische Zaken

CBS Persbericht PB00-282 pagina 1 van 3

investeren dan in 2000. Hiermee vindt een herstel plaats van de daling die in 2000 wordt verwacht. Deze daling werd ook in eerdere peilingen al voorzien.

Technische toelichting
Investeringen zijn erg gevoelig voor bijstellingen zoals het opschuiven van de datum van oplevering. Ook de economische ontwikkeling in een bedrijfstak kan aanleiding zijn om investeringsprojecten te annuleren of juist versneld uit te voeren.
De uitkomsten over de investeringsverwachtingen zijn ontleend aan een steekproefonderzoek dat het CBS dit najaar heeft gehouden bij bedrijven in de nijverheid (exclusief de bouwnijverheid). Daarbij is gevraagd naar de totale waarde (in lopende prijzen) van de materiële vaste activa, die in het lopende en komende kalenderjaar in gebruik (zullen) worden genomen, ook door middel van huur en operational lease. Onder andere op dit laatste punt wijkt de in dit onderzoek gehanteerd definitie van de investeringen af van het in de Nationale Rekeningen gebruikte investeringsbegrip.

Noot voor redacties