Ericsson en Tivoli Systems gaan samenwerken

Datum nieuwsfeit: 13-12-2000

Ericsson en Tivoli werken samen aan beheeroplossingen voor mobiele apparatuur

Krachtenbundeling op het gebied van mobiele telefonie en technologiebeheer

Amsterdam, 13 december 2000 - Ericsson en Tivoli Systems maken bekend dat zij samen een veelomvattende set oplossingen voor het beheer van mobiele apparaten gaan ontwikkelen. Met de oplossingen kunnen GPRS-, UMTS- en 3G-apparaten voor mobiele communicatie eenvoudig worden beheerd en op afstand worden ondersteund.

De samenwerkende bedrijven gaan aanbieders van mobiele diensten, service providers en bedrijven voorzien van beheersystemen voor mobiele apparaten. Hierdoor kunnen klanten en professionele gebruikers hun mobiele apparaten, services en applicaties direct na aanschaf gebruiken zonder zelf zorg te hoeven dragen voor de configuratie. Het samenwerkingsverband is verder gericht op support en helpdesk-services die het mogelijk maken apparaten op afstand te configureren, te bewaken en van nieuwe softwareversies of programma's te voorzien.

In het kader van de overeenkomst integreert Ericsson de Tivoli beheertechnologieën in de nieuwe generatie Ericsson-apparatuur voor mobiele communicatie. Met de oplossing van Ericsson en Tivoli krijgen aanbieders van mobiele diensten een compleet beeld van de abonnees, services en gebruikte apparaten, en beschikken zij over de tools om deze te beheren.

Ericsson en Tivoli gaan ook samenwerken op het gebied van internationale standaards voor het beheer van de nieuwste mobiele apparatuur. De bedrijven willen in de eerste helft van 2001 met een voorstel komen. Ericsson en Tivoli zijn van plan samen te werken met andere partijen om deze standaards te ontwikkelen.

"De samenwerking van Ericsson en Tivoli betekent dat service providers en bedrijven het inkomstenpotentieel van mobiele diensten optimaal kunnen benutten", aldus Jan Ahrenbring, Vice President Marketing en Communications van Ericsson Mobile Communications. "Ericsson legt zich toe op snelle uitbreiding van het mobiele internet om particuliere en zakelijke gebruikers meer persoonlijke vrijheid en gemak te bieden. Samen met Tivoli kunnen wij oplossingen bieden waarmee IT-afdelingen efficiënter kunnen werken en resellers, operators en service providers nieuwe bronnen van inkomsten aanboren."

Consumenten en professionele gebruikers van de beheerde apparaten kunnen rekenen op 'directe service' en de mogelijkheid services aan te passen of toe te voegen zonder complexe en tijdrovende veranderingen in de configuratie. Het apparaat- en servicebeheer maakt het mogelijk nieuwe diensten (bijvoorbeeld voor aandelenhandel of medische bewaking op afstand) toe te voegen aan apparaten die daarvoor geschikt zijn. De nieuwe services kunnen sneller worden geleverd doordat de instellingen van het apparaat op afstand worden gewijzigd of nieuwe software wordt gedownload met het mobiele apparaat zelf.

Verkopers van mobiele apparatuur profiteren ook van de nieuwe beheeroplossingen, want telefoons zijn direct gebruiksklaar en de klant kan er meteen mee werken. Het apparaat kiest automatisch de juiste configuratie voor de services die de klant heeft gekozen. De kosten van verkoop en ondersteuning vallen door deze geautomatiseerde configuratie en initialisatie lager uit.

"Onze beheeroplossingen voor mobiele apparaten stellen aanbieders van mobiele diensten, service providers en bedrijven in staat snel nieuwe services te bieden. Zo kunnen zij extra inkomsten genereren, de kosten voor klantondersteuning verlagen, de configuratietijd verkorten en het serviceniveau voor de eindgebruiker verbeteren", aldus Jan Lindelow, CEO van Tivoli Systems. "Het vinden van een oplossing voor apparaatbeheer is cruciaal voor de introductie van nieuwe mobiele internet- en e-business services. Tivoli en Ericsson leveren een bijdrage aan de totstandkoming van wereldwijde standaards voor het beheer van mobiele apparatuur en zetten daarmee een forse stap voorwaarts in de richting van vereenvoudigde introductie van verbeterde mobiele diensten."

Naar verwachting zal de markt voor mobiel internet snel groeien. Ericsson denkt dat het aantal gebruikers van mobiel internet in 2003 het aantal gebruikers van het vaste internet overtreft en dat dit aantal in 2005 de één miljard bereikt. Bovendien zullen de bedrijfsuitgaven aan mobiele services aanzienlijk stijgen aangezien bedrijven steeds vaker kiezen voor mobiele technologieën als belangrijkste productietool.

Over Ericsson
Ericsson is een communicatieleverancier die innovaties in mobiliteit combineert met het internet. De onderneming biedt totaaloplossingen: van systemen en applicaties tot mobiele telefoons of andere communicatietools. Met ruim 100.000 medewerkers in 140 landen vereenvoudigt Ericsson de communicatie voor klanten over de hele wereld. Voor meer informatie: www.ericsson.com/press.

Over Tivoli Systems
De software van Tivoli beheert het fundament van e-business door de grenzen van het traditionele netwerk- en systeembeheer te verleggen van datacentra naar het Internet, van de desktop naar pervasive devices. Toonaangevende bedrijven op de hele wereld maken gebruik van Tivoli-software, Tivoli Ready-producten van derden en Team Tivoli-partnerservices. Daarmee beheersen zij de kosten en de strekken zich uit tot het beheer van beveiliging, opslag en mobiele apparatuur, waarmee ze de technologische infrastructuur mogelijk maken voor business van de volgende generatie. Tivoli is een IBM-bedrijf en heeft haar hoofdkantoor in Austin (Texas). Zij distribueert haar producten wereldwijd via een internationaal netwerk van verkoopkantoren, systeemintegrators, resellers en IBM-verkoopkanalen.
Voor meer informatie: www.tivoli.com en/of www.tivoli.com/security.

Voor meer informatie:
Tivoli Systems Nederland Brodeur Worldwide