Politieberichten Friesland

Datum nieuwsfeit: 13-12-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 13-12-2000 Politieberichten 13/12 van 07.00 uur t/m 13.00 uur

Buitenpost: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 22.50 uur vond op de Bernhardlaan een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto, een19-jarige inwoner uit Buitenpost, reed vermoedelijk met een te hoge snelheid en raakte de macht over het stuur kwijt. De auto kwam tegen een boom tot stilstand. De bestuurder zat bekneld in de auto en werd door de brandweer uit de auto bevrijd. De bestuurder is overgebracht naar het ziekenhuis in Leeuwarden.

Wolvega: hennepkwekerij opgerold
Dinsdag omstreeks 09.30 uur werd in een loods aan de Industrieweg een hennepkwekerij opgerold. In de loods werden in het ene gedeelte kweekbakken met toebehoren aangetroffen, terwijl in het andere gedeelte ongeveer 1500 hennepplanten stonden. De hennepplanten met bijbehorende apparatuur en de kweekbakken werden in beslag genomen. Medewerkers van de Nuonn stelden vast dat er met de elektriciteitsmeter was geknoeid. In de loods werden geen mensen aangetroffen. Toen de politie bezig was met het ontmantelen van de hennepkwekerij, kwam er een bestelauto met daarin vier mannen aanrijden. Zij wilden het terrein oprijden, doch bij het zien van de politie reed de bestuurder door. Op de Rijksweg 32, richting Steenwijk, werd de bestelauto aan de kant gezet en de vier verdachten werden aangehouden. In de bestelauto werden ongeveer 1700 hennepplantjes aangetroffen. Deze plantjes zouden die dag gepland worden. De vier verdachten, te weten een 48-jarige inwoner van Zeist, een 38-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats, een 22-jarige inwoner van Nijkerk en een 26-jarige inwoner van Driebergen, werden overgebracht naar het bureau en ingesloten. De bestelauto werd in beslag genomen. De loods is eigendom van een BV. De directeur van deze BV moet nog gehoord worden.

Oudehaske: inbraak bedrijf
Dinsdag omstreeks 18.45 uur werden twee inbrekers overlopen bij een bedrijf in automatiseringen aan de Nije Fjildwei. De aangever, een 42-jarige inwoner van Zuidhorn, zag omstreeks bovengenoemde tijd, dat twee mannen zijn bedrijf uitliepen. De mannen hadden elk een doos in hun handen. De aangever stond op de 1e verdieping en rende achter de beide mannen aan. Buiten pakte hij één van de verdachten vast. Deze rukte zich los, waarop de aangever naar binnenging en de politie belde. Uit het bedrijf werden twee laptops weggenomen, alsmede een kleine kluis met daarin een paar honderd gulden. De aangever deelde mede dat het om twee mannen ging van Antilliaanse afkomst, in de leeftijd rond de 20 jaar, met een lengte van ongeveer 1.80 meter. Een onderzoek in de omgeving leverde geen resultaat op.

Tzummarum: inbraak recreatiecentrum
Woensdag omstreeks 01.50 uur overliep de beheerder van het recreatiecentrum aan de Buorren twee inbrekers, die zich ophielden in de hal van het centrum. De beheerder, een 53-jarige inwoner van Tzummarum, zag het alarm licht van het centrum branden en toen hij zijn hond ging halen, verdwenen de inbrekers. Op hun vlucht verloren zij een gedeelte van het geld dat zij uit de gokkast, die ze hadden opengebroken, hadden gehaald. De twee verdachten waren het centrum binnengekomen door de ruit in de toegangsdeur te vernielen. Volgens de beheerder ging het om twee blanke mannen, verdere gegeven niet bekend. Een onderzoek in de omgeving leverde geen resultaat op.

Burgum: inbraak in auto
Afgelopen nacht werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond aan de Burgemeester Steenhuislaan. De achterruit werd uit de auto verwijderd. Uit de auto werden een zonnebril, een radio/cd-speler, een GSM en een cd weggenomen. De eigenaar, een 20-jarige inwoner van Burgum, heeft aangifte gedaan.

Veenwouden: inbraak school
Van dinsdag op woensdag in de christelijke basisschool `De Frissel` aan de Wilgen. Een raam werd opengebroken. Twee computers, die achter die raam stonden, werden weggenomen. Een onderwijzeres van de school, een 46-jarige inwoonster van Veenwouden, heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: aanrijding met gewonden
Dinsdag omstreeks 19.05 uur vond op de kruising Ds. Kingweg Gruttostraat een aanrijding plaats tussen twee personenauto`s. De bestuurder, een 37-jarige inwoner van Heerenveen, kwam vanaf de Gruttostraat en verleende op de kruising geen voorrang aan een personenauto, die werd bestuurd door een 20-jarige inwoner van Nijeholtwolde die over de Ds. Kingweg deze kruising naderde. Een inzittende, een 16-jarige inwoonster van Heerenveen, alsmede de twee bestuurders raakten licht gewond en zijn overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen. Zij konden na behandeling weer naar huis. De auto`s werden totaal vernield en zijn weggesleept.

Drachten: inbraak in auto

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272