Kliq zwemt met de handen op de rug

Datum : 13/12/2000
Kliq zwemt met de handen op de rug

(Volkskrant 13/12/2000)

Weg van Zoetermeer, liever vandaag dan morgen: de arbeidsbureaus willen een snelle splitsing in vijf bedrijfsonderdelen. Welke bruidsschat krijgen zij? Nog drie weken, en dan heeft Kliq weer een beetje minder te maken met Arbeidsvoorziening. Het bemiddelingsbedrijf dat WWers en WAOers weer aan het werk moet helpen, kan dan op volle kracht zijn nieuwe concurrenten te lijf.

Nu voelt het Amersfoortse bedrijf nog de bemoeienis van algemene directie van Arbeidsvoorziening in Zoetermeer. Het is alsof je handen op de rug worden gebonden, en je vervolgens wordt gevraagd de schoolvraag voor te doen, zegt een betrokkene. Kliq-directeur Bart Blanken houdt zich liever bezig met de toekomst. Want als Kliq op eigen benen komt te staan, moet er wel geld zijn om de bijna drieduizend medewerkers te blijven betalen.

De eerste inkomsten zijn opdrachten uit de veiling van 70 duizend bemiddelingstrajecten voor WWers en WAOers die in 2001 moeten worden uitgevoerd. Maar met nog twee kleine rondes te gaan heeft het oude bemiddelingsbedrijf van de arbeidsbureaus slechts 17 procent van de opdrachten binnengehaald. Minder dan de voorzichtige 25 procent waarop de directie in de begroting rekende. We hadden op meer gehoopt, beaamt Blanken. Maar dramatisch is het niet. De krimp is alleen groter dan verwacht.

De directies van Kliq en ook van het te verzelfstandigen facilitair bedrijf Facent en de Centra Vakopleiding, hopen dan ook allemaal op een rooskleurige openingsbalans. Uit de boedel van de arbeidsbureaus valt weinig te verwachten: zij hebben van oudsher geen vermogen, alleen maar schulden. Nu zou de schuld ruim een miljard gulden bedragen. De overheid staat garant. Gelukkig maar, want als de schuld bij de splitsing over de vijf bedrijven zou worden uitgesmeerd, begint Kliq met een negatief eigen vermogen. Dat gebeurt niet, zo heeft minister Vermeend ons beloofd, aldus Blanken. De vraag is hoeveel we meekrijgen. Het valt te betwijfelen of het kabinet wil opdraaien voor een stevig bedrijfskapitaal. Dat hoeft ook niet voor de volle mep in harde guldens te gebeuren.

Kliq zou een garantie mee kunnen krijgen in de vorm van een startorder. Blanken mikt op de bemiddeling van bijstandsgerechtigden en de opdracht om niet-uitkeringsgerechtigden zoals herintreders aan werk te helpen. In 2001 is met dat contract 298 miljoen gulden gemoeid, in 2002 en 2003 zal het deel dat automatisch wordt gegund aan Kliq gestaag worden afgebouwd. Startorder en startvermogen zijn communicerende vaten.

Naarmate de startorder beperkter is, zullen Kliq en de andere bedrijfsonderdelen een grotere kapitaalinjectie vragen. Kliq heeft dan lucht om de komende jaren te overleven en het marktaandeel in de WW- en WAO-markt te vergroten. Maar minister Vermeend van Sociale Zaken staat onder grote druk om de startorder te beperken. De VVD wil de reïntegratiemarkt zo snel mogelijk vrijgeven. Daarbij past niet een bevoorrechte speler, zoals Blanken van Kliq het zelf noemt. Ook de gemeenten voelen weinig voor gedwongen afname van de diensten van Kliq.

Door deze onzekerheden vinden de vakbonden het moeilijk in te schatten hoe groot de overlevingskansen zijn van Kliq, en bijvoorbeeld ook van de Centra Vakopleiding. Er zitten goede mensen, maar de concurrentie waarmee ze te maken krijgen is ook groot, aldus J. Hut van de vakbond CMHF. Maar het is wel goed dat ze met nieuwe structuren gaan werken. De mensen bij de bedrijfsonderdelen van arbeidsvoorziening zijn zo nu en dan knettergek geworden van de opeenvolgende veranderingen, reorganisatie en richtlijnen.