Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Gemeente Breda introduceert nieuw OV-beleid

Datum nieuwsfeit: 13-12-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Breda

GEMEENTE INTRODUCEERT NIEUW OV-BELEID

Het college van burgemeester en wethouders heeft de conceptnota Openbaar Vervoer (OV-nota) vrijgegeven voor inspraak. In deze beleidsnota is aangegeven hoe de gemeente de komende jaren wil toewerken naar een kwalitatief beter openbaar vervoer.

De ontwikkeling van het Openbaar Vervoer (OV) in Breda stagneert. Het aantal reizigers groeide niet of weinig en de bus wordt nog steeds te weinig als een aantrekkelijk vervoermiddel gezien. De bussen hebben veel last van opstoppingen en zijn niet altijd op tijd, zodat mensen bijvoorbeeld aansluitingen missen.

Daarom wil de gemeente in de beleidsnota de OV-reiziger centraal stellen. Er is een marktonderzoek gehouden om te achterhalen wat huidige én potentiële reizigers belangrijk vinden aan de kwaliteit van het Openbaar Vervoer. Hieruit bleek, dat er bij verschillende groepen mensen verschillende behoeften bestaan: de ene groep wil vooral snel reizen, de tweede groep hecht aan comfort en sociale veiligheid en de derde groep wil met name goedkoop reizen.

Mobiliteitsfunctie en sociale functie

De gemeente vindt dat het OV een mobiliteitsfunctie moet vervullen voor een bereikbare en leefbare stad. Dit betekent dat de bussen op meerdere lijnen sneller en frequenter moeten gaan rijden. Daarnaast heeft het OV ook een sociale functie, voor degenen die geen andere mogelijkheid van vervoer hebben. Dit betekent dat bushaltes bijvoorbeeld niet te ver van de woonhuizen moeten afliggen, maar ook dat de bus vaak moet rijden.

Comfort en kwaliteit

De bussen zelf worden comfortabeler gemaakt. Er komt meer aandacht voor de kwaliteitsbeleving van reizigers. De volgende acties moeten hiervoor gaan zorgen:

Comfortabele en goed toegankelijke bussen, ook voor minder validen en bijvoorbeeld mensen met kinderwagens
Meer huis-aan-huis informatie, meer OV op Internet en meer actuele reisinformatie in de bus
De introductie van zogeheten sterhaltes met veel voorzieningen zoals beschutte wachtgelegenheid, actuele informatie, een fietsenstalling, een klok en een drukknop voor de deeltaxi. Nieuwe centrale bushalte in de Karnemelkstraat en hypermodern busstation bij de NS-perrons met digitale vertrek- en informatiepanelen die de actuele situatie voor reizigers aangeven OV-inloopspreekuur
Een overleg Platform Openbaar Vervoer Breda

Doorstroming

Er komen meer doorstromingsmaatregelen voor bussen bij verkeerslichten en speciale busvoorzieningen waar de bus vast dreigt te lopen in het autoverkeer. Een technisch geavanceerd informatie- en beheersysteem zorgt ervoor, dat zowel de reizigers als de centrale verkeersleiding van de vervoersmaatschappij goed op de hoogte zijn van de stand van zaken.

Treinverkeer en streekbusvervoer

De OV-nota geeft ook een visie op het treinverkeer en het regionale busverkeer. De hogesnelheidstrein (Shuttle), die Breda gaat aandoen vanuit Amsterdam-Schiphol-Rotterdam en vanuit Antwerpen-Brussel, moet in de toekomst doorgetrokken worden naar Eindhoven en/of Den Bosch-Nijmegen-Arnhem. Een nieuwe spoorlijn naar Oosterhout-Utrecht blijft een vurige wens van de gemeente. Ook ondersteunt de gemeente het Interregiospoor Brabant. Hierbij verbinden snelle, metro-achtige stoptreinen vele centrale- en voorstadstations in Brabant. Ook in Breda staan nieuwe voorstadstations op het wensenlijstje (bijvoorbeeld, Steenakker, Moleneind, Dorst). Binnen het regionaal openbaar vervoer wordt vooral toegewerkt naar een hoogwaardige OV-verbinding Oosterhout Breda - Etten Leur.

De gemeente blijft vooralsnog opdrachtgever voor het openbaar vervoer en bepaalt de doelstellingen en randvoorwaarden. De vervoerder krijgt echter wel meer ondernemersvrijheid.

Nieuw lijnennet

Op basis van allerlei onderzoeksresultaten is een nieuw lijnenmodel gemaakt voor de gemeente Breda. Het nieuwe net kent tien lijnen met per wijk een unieke nummering, zodat vergissen is uitgesloten. Op de meeste lijnen rijdt elk kwartier een bus, op enkele lijnen is dat om het halfuur. Nieuw zijn de snelle stadslijnen naar de Haagse Beemden en naar Prinsenbeek, die de huidige twee streekbuslijnen in Prinsenbeek vervangen.

De sterhaltes en knooppunten zijn de schakels in het nieuwe lijnennet en geven het OV ook een eigen gezicht, samen met het in een nieuw jasje gestoken busmaterieel in een eigen Bredase kleurstelling. Het schoolvervoer wordt uitgevoerd met aparte lijnen en bedrijventerreinen worden ontsloten door regulier openbaar vervoer, deeltaxi, treintaxi, bedrijfsvervoer of ander vormen van vervoer. De deeltaxi wordt een integraal, aanvullend onderdeel van het gewone openbaar vervoer en is vooral geschikt voor verplaatsingen van deur-tot-deur; comfortabel, sociaal veilig en servicegericht.

Klantgericht

Het aanbod van het Openbaar Vervoer zelf moet verbeteren, zodat het aantal reizigers toeneemt. Daarbij staat centraal wat de klant wil. Er moet ook een goede afstemming zijn tussen het openbaar vervoer en locaties voor wonen en werken. Vooral bij nieuwe, grote woon- en werklocaties is het streven vooraf goed rekening te houden met de mogelijkheden van het openbaar vervoer.

De gemeente Breda wil met alle genoemde maatregelen bereiken dat het OV-aanbod meer wordt afgestemd op wat de reizigers willen en dat het OV vooral ook aantrekkelijker en leuker wordt gemaakt.

Inloopavonden

Op dinsdagavond 19 december 2000 en maandagavond 8 januari 2001 organiseert de gemeente twee inloopavonden; iedereen kan dan naar binnen lopen en informatie krijgen over de plannen uit de OV-nota. Op 16 januari volgt dan nog een officiële inspraakavond. Vanaf donderdag 14 december 2000 tot 26 januari 2001 ligt de OV-nota ter visie in het stadskantoor bij de balie Voorlichting en op de deelstadskantoren.

Breda, 12 december 2000

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie