CDA over Minister Herfkens

Datum nieuwsfeit: 13-12-2000
Bron: CDA

"Minister Herfkens blijft steken in het denken van de jaren zeventig"

"Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat minister Herfkens (Ontwikkelingssamenwerking) met haar etatistische benadering en geloof in de maakbaarheid van ontwikkelingslanden is blijven steken in het denken van de jaren zeventig. Dat zei Jaap de Hoop Scheffer gisteravond tijdens de Slotconferentie over Ontwikkelingssamenwerking in de 21e eeuw, die was georganiseerd door onder meer de Eduardo Frei Stichting.

De manier waarop minister Herfkens (Ontwikkelingssamenwerking) het begrip ownership toepast, leidt ertoe dat landen worden uitgesloten. De minister heeft ownership tot inhoudelijke toets van haar beleid gemaakt, waardoor landen óf geheel afvallen óf sector- of betalingsbalanssteun krijgen, aldus Jaap de Hoop Scheffer.

Positie van medefinancieringsorganisaties in het ontwikkelingsveld Wat betreft de positie van medefinancieringsorganisaties MFO's merkte Jaap de Hoop Scheffer het volgende op: "Het CDA hecht aan een blijvende centrale rol voor de MFO's, maar wel met meer afstand tot de overheid. Zoals ook uit een van de EFS-debatten bleek, zijn MFO's nogal beducht een al te kritische houding aan te nemen tegenover de minister uit angst daarmee hun financiële positie in gevaar te brengen"

Dat lijkt De Hoop Scheffer niet de juiste drijfveer. De MFO's hebben een geheel rol in binnen het ontwikkelingsveld en moeten die ook waarmaken door o.a. actief deel te nemen aan het ontwikkelingsdebat en zonodig stelling te nemen tegenover de minister. Ze dienen een "countervailing power" te zijn.

Wet op de medefinanciering "buitengewoon zinnig"
Volgens Jaap de Hoop Scheffer is het "buitengewoon zinnig" om een wet op de medefinanciering in het leven te roepen, waarin duidelijk wordt aangegeven welke organisaties voor medefinanciering in aanmerking komen. Dat voorkomt dat in de toekomst allerlei mogelijke organisatie zich als MFO aanmelden en vrij willekeurig een organisatie als Foster Parents wél en Terre des Hommes niet wordt toegelaten.

"Met verbazing heb ik kennis genomen van de bedragen die voor Foster Parents voor de komende twee jaar ter beschikking zijn gesteld. De Kamer heeft enige tijd geleden de motie-Verhagen aangenomen waarin de minister werd verzocht Foster Parents Plan in aanmerking te laten komen voor een subsidie van het ministerie van Buitenlandse Zaken, maar niet te erkennen als MFO. De minister weigert deze motie uit te voeren en zet haar beleid dus onverkort voort hoewel een aanzienlijke meerderheid van de Kamer zich tegen hiertegen heeft uitgesproken".

Volgens De Hoop Scheffer ligt de bal nu bij de PvdA-fractie die de motie heeft gesteund, maar vooralsnog geen aanstalten maakt om de daad bij het woord te voegen en de CDA-fractie in een vervolgactie te steunen, maar "wellicht brengt het jongste besluit van minister Herfkens de PvdA nu op andere gedachten".

De hele toespraak van Jaap de Hoop Scheffer, tijdens de Slotconferentie over Ontwikkelingssamenwerking in de 21e eeuw, kunt u hiernaast downloaden.