Farmsumer werkgever persoonlijk aansprakelijk

Datum nieuwsfeit: 13-12-2000
FNV

Farmsumer werkgever persoonlijk aansprakelijk
Regio Noord - (groningen@fnv.nl)

FNV Bongenoten laat het er niet bij zitten. Het faillissement van R.J. de Vries BV te Farmsum kan niet meer worden aangevochten. Bestuurder Anne van Dijk van FNV Bondgenoten licht toe waarom de werkgever nu persoonlijk zal worden aangesproken. De leden zijn gevraagd hun schadeclaims te inventariseren.

Te laat
Door een fout van de advocaat is het aanvechten van het faillissement van R.J. de Vries BV in Farmsum mislukt. De advocaat in Groningen die, namens de bondsadvocaat in Woerden, het opgestelde geschrift had moeten indienen bij de rechtbank, heeft dat 1 dag te laat gedaan. Deze advocaat, die met nadruk was gevraagd het geschrift op tijd in te dienen, zal aansprakelijk gesteld worden voor de geleden schade.

Onrechtmatig
Daarmee zijn wij er echter niet. De aanklacht, waarmee FNV Bondgenoten het faillissement wilde aanvechten, is ook bij de curator ingediend. Die heeft immers de plicht na te gaan of er onrechtmatige handelingen zijn gedaan. Volgens ons is dat zo, omdat er klanten en activiteiten aan R.J. de Vries BV zijn onttrokken.

Persoonlijk
Nu het faillissement als zodanig niet aangevochten kan worden, zal H. de Vries persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor de geleden schade. Hij heeft tenslotte het faillissement tot stand gebracht om van de claims en loonkosten af te komen. Hij heeft daartoe klanten en activiteiten overgeheveld. Voor dit laatste moet een globale indicatie van de schade worden vastgesteld. In een binnenkort te houden ledenvergadering komt dit aan de orde. FNV Bondgenoten heeft de leden gevraagd een inventarisatie te maken van de door hen geleden schade.

Nadere informatie
A.P. van Dijk
bestuurder Metaal & Techniek
FNV Bondgenoten Groningen
Telefoon 050-3631000
(Annedijk@bg.fnv.nl) (E-mail)

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/noord.