BBL verwacht herleving Europese beurzen in 2001

Datum nieuwsfeit: 14-12-2000

BBL beveelt een geleidelijke terugkeer naar de groeisectoren aan in 2001
14 december 2000

In hun beursprognoses voor het komende jaar, gaan de financiële analisten van BBL Group Asset Management er van uit dat na het slappe jaar 2000, er volgend jaar een herleving komt op de Europese beurzen. Toch is selectiviteit geboden. Bij de samenstelling van hun modelportefeuille van 35 Europese aandelen kiezen de BBL-analisten voor een geleidelijk teruggrijpen naar groeisectoren als telecom en halfgeleiders en voor een resolute belegging in welbepaalde cyclische sectoren, zoals chemie en horeca. Energie is daarentegen in 2001 te mijden.

De BBL bekijkt reeds vijf jaar de Europese aandelenmarkten niet langer via hun nationale grenzen maar via een sectorale bril. De sectorale aanpak bleek tijdens het afgelopen jaar eens te meer een lonende strategie. Gemiddeld trappelden de Europese aandelen ter plaatse na een steile opgang tot maart en een correctie in de rest van het jaar. Maar wie tot begin maart de kaart trok van de groeisectoren en dan resoluut overstapte op defensieve en rentegevoelige sectoren, haalde een puik rendement.

Voor 2001 zijn de omgevingsfactoren gunstig voor aandelen. Stabiele rentevooruitzichten, stevige bedrijfswinsten, matige inflatie, aandelenbeurzen die tot op een aantrekkelijker peil zijn teruggezakt. De negatieve elementen die in 2000 speelden zijn afgezwakt of helemaal uitgewerkt, zodat een herleving van de markt te verwachten is. Welke sectoren en vervolgens welke aandelen daarvan het meest profiteren, gaan de BBL-analisten achtereenvolgens na aan de hand van fundamentele, kwantitatieve en technische signalen.

Daaruit komen voor de modelportefeuille de groeisectoren naar voren als aanbevolen belegging voor 2001. De gedaalde koersen van de telecomaandelen houden nu voldoende rekening met de UMTS-onzekerheid, maar de BBL laat wel de vaste operatoren links liggen. Bij de mobilofonie-operatoren daarentegen bieden Vodafone en Cable & Wireless perspectief, en bij de telecomuitrusting Nokia en in mindere mate Ericsson. Bij de halfgeleiders zijn STMicroelectronics en ASM Lithography favoriet. Voor de meeste cyclische sectoren is de BBL neutraal, maar de chemie (met Bayer) en de hotels en vrije tijd (met Accor) krijgen een positief signaal mee.

Het signaal voor de energiesector daarentegen is negatief. Wel neemt de BBL Royal Dutch/Shell en TotalFinaElf op in haar modelportefeuille, maar tegen een lager gewicht dan in de energie-index. Idem voor de geïntegreerde telecom-operatoren (met Telecom Italia en Telefonica).

Tegenover de rentegevoelige aandelen staat de BBL neutraal. Een selectieve keuze dringt zich op: ABN AMRO, San Paolo IMI, Standard Chartered en Deutsche Bank bij de banken, AXA, Zürich Financial Services en ING bij de verzekeringen en financiële diensten. In de defensieve sectoren mikt de BBL op Danone, Numico en Diageo bij de voeding, Ahold en Carrefour bij de distributie, en Vivendi en Suez Lyonnaise des Eaux bij de nutsbedrijven.

Tenslotte zijn er een aantal sectoren waarvoor de BBL neutraal is, maar waar zich toch een aantal individuele opportuniteiten voordoen. Ondanks de hoge waardering van de farma in het algemeen, staan Novartis, Glaxo en Aventis er toch goed op. Idem met Reuters bij de media, Holderbank bij de bouwmaterialen, Siemens en ABB bij de industriële uitrusting en PSA in de autosector.

De Europese beursperspectieven voor 2001 worden gepubliceerd in het komende januari-nummer van Financiële Berichten van de BBL. Daarin ook aandacht voor de Belgische conjunctuur en de recente comeback van de internationale obligaties. Voor meer info: BBL-studiedienst, Marnixlaan 24, 1000 Brussel, tel 02/547.34.31 fax 02/547.37.70 E-mail: (bulfinber.asm@bbl.be). Financiële Berichten is ook te raadplegen op www.bbl.be.

Jean-Marie Louis, de auteur van de beursprognoses voor 2001, is te bereiken op 02/547.24.75.

Get Acrobat Reader Deze pagina bevat PDF-bestanden (Portable Document Format). Download de gewenste bestanden. Raadpleeg ze met Acrobat Reader 4.0.