Bloemen en planten klantentrekkers voor supermarkten

Datum nieuwsfeit: 14-12-2000
Vindplaats 2
TuinbouwNet

Bloemen en planten zijn klantentrekkers voor supermarkten

De verkoop van bloemen en planten via supermarkten kan de komende jaren nog sterk groeien. Uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT) en Bloemenbureau Holland (BBH) blijkt bijvoorbeeld dat bloemen en planten uitermate geschikt zijn om klanten in de winkel te lokken. Belangrijk is ook dat supermarkten zelf aangeven dat het rendement van deze productgroep hoog is.

In het Verenigd Koninkrijk en Zweden lopen de supermarktverkopen van bloemen en planten al een aantal jaren gesmeerd. In Engeland hebben de grootgrutters bijna veertig procent van de consumentenverkopen in handen en in Zweden is dat zelfs meer dan zestig procent. In andere EU-landen hebben de supermarkten nog maar een klein marktaandeel. Het PT en het Bloemenbureau hebben geanalyseerd waarom supermarkten in het Verenigd Koninkrijk en Zweden zo succesvol zijn met de verkoop van bloemen en planten. Daarnaast is in het onderzoek de Italiaanse markt meegenomen, omdat daar de verkoop van deze sierteeltproducten via de grootgrutters nog in de kinderschoenen staat.

Imago
Uit het onderzoek van productschap en bloemenbureau kwam naar voren dat de supermarkten in de drie landen veel voordelen zien in de verkoop van bloemen en planten. Allereerst zijn deze siergewassen zeer geschikt in het benadrukken van een imago. Dit kan op twee manieren. Discounters kunnen een beperkt assortiment siergewassen aanbieden tegen een lage prijs, terwijl een supermarktketen met een sterk kwaliteitsimago zich eveneens met bloemen en planten kan profileren.

Lokkertjes
De onderzoekers brachten ook aan het licht dat bloemen en planten uitermate geschikt zijn om klanten in de winkel te trekken. Dit kan met aanbiedingen of door de sierteeltproducten op een aantrekkelijke plaats bij de ingang van de winkel te zetten. De supermarkten in Zweden en Engeland gaven aan dat het rendement voor deze productgroep schommelt rond de veertig procent. Daarnaast verhogen ze de kassa-aanslag doordat bloemen en planten gemiddeld duurder zijn dan het gangbare assortiment.

Onverkoopbaar product
Een nadeel bij de verkoop van bloemen en planten door de supermarkten is het percentage onverkoopbaar product. Dit kan voor een belangrijk deel ondervangen worden door óf deskundig personeel in dienst te nemen óf de leverancier de verantwoordelijkheid geven over de afdeling bloemen en planten. Dit laatste concept wordt met succes in Zweden toegepast. In Engeland runnen sommige supermarkten zelf het complete schap.

Kansen
De onderzoekers van PT en Bloemenbureau Holland geven aan dat de grootgrutters wel voor een duidelijke formule moeten kiezen om te kunnen slagen. Daarbij hebben de supermarkten in zowel Engeland als Zweden het voordeel dat er ruimte is op de consumentenmarkt. In beide landen stappen de consumenten niet zo snel naar de bloemist voor een ruiker of een plant. Ze associëren dit afzetkanaal met hoge prijzen en cadeau-artikelen. In landen met dit patroon zijn er voor de supermarkten goede kansen om een deel van deze lucratieve markt mee te pakken.

Telers en handelaren kunnen het rapport "Bloemen en planten in het grootwinkelbedrijf Zweden, VK en Italië, rapportnummer: PT 2000-72" gratis bestellen bij het Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer 079-3470633.