Utrechtse discotheek discrimineert bij toelatingsbeleid

Commissie Gelijke Behandeling

Utrechtse discotheek discrimineert bij toelatingsbeleid

Oordeelnummer: 2000-84, 2000-85

Door een Turkse student de toegang te weigeren, heeft een discotheek (discotheek 1 red.) te Utrecht een verboden onderscheid gemaakt op grond van ras. Dat oordeelt de Commissie gelijke behandeling naar aanleiding van een klacht die deze student heeft ingediend. Een andere discotheek (discotheek 2 red.) in Utrecht maakte geen onderscheid naar ras of afkomst toen ze dezelfde man de toegang weigerde. Wel stelt de Commissie dat het toegangsbeleid van laatstgenoemde discotheek te ondoorzichtig en niet controleerbaar is. Dat kan ertoe leiden dat mensen op grond van hun afkomst geweigerd worden. Daarom is het toegangsbeleid van deze discotheek in strijd met de Algemene wet gelijke behandeling.

De Turkse student wilde op 19 januari dit jaar een studentenfeest in discotheek 1 bezoeken. De portier van de discotheek weigerde hem binnen te laten, hoewel hij in het bezit was van de vereiste toegangspas en die op verzoek ook heeft getoond. De student had de indruk op zijn afkomst te worden geweigerd.
De directeur van discotheek 1 kon dat niet weerleggen. Ook ontkende hij niet dat de portier gezegd zou hebben: Ik ben blij dat ik jullie avond verpest heb. Ik ben een racist. De portier had verklaard dat hij de jongen niet wilde binnenlaten, omdat hij als lastig bekend stond. Er zijn bij de Commissie echter geen feiten en omstandigheden aangevoerd, waaruit dat kan worden opgemaakt.

Enkele weken later stond dezelfde Turkse student voor de deur van discotheek 2. Ook hier mocht hij niet naar binnen. Toch oordeelt de Commissie gelijke behandeling dat de student daar niet vanwege zijn afkomst werd geweigerd. De discotheek, die die avond op een nieuw adres werd geopend, liet alleen vaste klanten binnen, waaronder ook mensen van allochtone afkomst. De student behoorde niet tot de groep vaste klanten.

De Commissie merkt op dat procedures inzichtelijk en controleerbaar moeten zijn. Ook moeten ze systematisch worden uitgevoerd. Anders kan er bewust of onbewust gediscrimineerd worden. In discotheek 2 is het vast beleid dat de portier - op basis van zijn eigen herinnering - bepaalt wie er tot de vaste klanten behoort. Deze werkwijze geeft ruimte voor subjectieve, en daardoor selectieve uitvoering van het toegangsbeleid en is niet door derden te controleren. Daarom concludeert de Commissie gelijke behandeling dat het toegangsbeleid van discotheek 2 in strijd is met de Algemene wet gelijke behandeling.

Datum: 14 december 2000
Contactpersoon: mevrouw E. Vleeshouwers (telefoon 030-2234800)