Utrechtse economie dynamischer dan ooit

Datum nieuwsfeit: 14-12-2000

KAMER VAN KOOPHANDEL UTRECHT

65.000ste onderneming ingeschreven bij KvK Utrecht

UTRECHTSE ECONOMIE DYNAMISCHER DAN OOIT

De sterke groei van de Utrechtse economie de afgelopen jaren komt ook tot uiting in het aantal bedrijven in de regio. Het totaal aantal ingeschreven ondernemingen, verenigingen en stichtingen bij de Utrechtse Kamer van Koophandel komt naar verwachting per 31 december 2000 uit op 80.900 waarvan 65.100 ondernemingen. In heel 2000 zijn er zo'n 7.500 ondernemingen ingeschreven en 3.950 ondernemingen uitgeschreven. Het batig saldo bedraagt daarmee zo'n 3.550 nieuwe bedrijven.

De afgelopen jaren werden gekenmerkt door een opgaande lijn van 5.500 nieuwe bedrijven in 1995 tot 6.450 in 1999. Het jaar 2000 scoort met 7.500 opgerichte bedrijven echter beduidend hoger. Ook het totaal aantal ingeschreven ondernemingen vertoont een gestage groei: van 50.000 in 1995 tot meer dan 65.000 in 2000. Het aantal uitgeschreven bedrijven stijgt jaarlijks eveneens, zij het in mindere mate: van 2.400 in 1995 tot 3.100 in 1999. Ook op dit vlak laat het jaar 2000 een stijging zien, namelijk tot 3.950. Bedroeg het positief saldo sedert 1995 gemiddeld zo'n 2.500 per jaar, het jaar 2000 scoort opnieuw het hoogst met 3.550 nieuwe bedrijven.

Deze gang van zaken wijst op een ongekende dynamiek bij het Utrechtse bedrijfsleven. Vooral de sectoren financiële dienstverlening, adviesdiensten en facilitaire diensten zijn sterke groeiers. Al eerder signaleerde de KvK dat de natuurlijke aanwas van bedrijven in de Utrechtse regio (oprichtingen minus opheffingen) ver boven het Nederlands gemiddelde ligt.

Opmerkelijk daarbij is dat de regio Utrecht het niet moet hebben van bedrijven die van elders komen. Het migratiesaldo (nieuwkomers minus vertrekkende bedrijven) is namelijk negatief, vooral binnen de gemeente Utrecht. De groei van het aantal bedrijven komt daarmee bijna geheel voor rekening van de oprichting van bedrijven in de regio zelf.

65.000ste onderneming regio Utrecht
De 65.000ste inschrijving in het handelsregister van de Utrechtse Kamer van Koophandel staat op naam van SmartEnergy Europe B.V., een dochteronderneming van SmartEnergy.com. Evenals de Amerikaanse moeder gaat de Europese tak via internet elektriciteit en gas verkopen aan particulieren en het midden- en kleinbedrijf. Dat gebeurt vanuit Zeist waar SmartEnergy Europe B.V is gevestigd.

Noot voor redacties