Goede score MKB bij aanvragen Europese subsidie

Bron: Senter
Senter

Persbericht van Senter

Midden- en kleinbedrijf scoort goed bij aanvragen Europese subsidie

Den Haag, 14 december 2000 - Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB) is succesvol in het aanvragen van Europese subsidie voor innovatieve projecten. Dit blijkt uit cijfers van de Europese Unie. Vooral binnen de CRAFT-regeling zijn Nederlandse ondernemers goed vertegenwoordigd. De slaagkans van de projecten die zij indienen, ligt bovendien circa 6 procent hoger dan het Europese gemiddelde.

De Europese Unie stelt met het Vijfde Kaderprogramma (1998 - 2002) EUR 15 miljard beschikbaar voor onderzoek en technologische ontwikkeling in Europa. Een onderdeel van dit programma is CRAFT (Cooperative Research Action For Technology). Deze regeling is bedoeld om het MKB te stimuleren innovatieve processen, producten of diensten te ontwikkelen. CRAFT ondersteunt onderzoeksprojecten waaraan minimaal drie Europese MKB-bedrijven meedoen die weinig of geen onderzoeksfaciliteiten hebben. Het onderzoek moeten zij uitbesteden aan bijvoorbeeld een onderzoeksinstelling. De Europese Commissie financiert het uitbestede onderzoeks- en ontwikkelingswerk van een groep samenwerkende bedrijven volledig. Het eindresultaat is eigendom van de groep.

Nederland voorop
Op dit moment nemen 2400 Europese MKB'ers deel aan 860 CRAFT-projecten met een totaal budget van EUR 118 miljoen. Nederlandse bedrijven zijn hierbij prominent aanwezig: circa 240 bedrijven doen mee aan het programma. Daarnaast zijn de projectvoorstellen van Nederlandse bedrijven succesvoller dan die van bedrijven uit de andere Europese landen; de kans dat een Nederlands project slaagt is ongeveer 6 procent hoger dan het Europese gemiddelde. Dit percentage ligt nog hoger (10 procent) bij projecten die door EG-Liaison zijn begeleid. EG-Liaison is het onderdeel van Senter dat informatie en onafhankelijk advies geeft over de Europese subsidieprogramma's.

CRAFT in 2001
Het CRAFT-programma loopt nog tot april 2002. Ondernemers die plannen of ideeën hebben voor een Europees MKB-project, kunnen in 2001 voorstellen indienen tot 17 januari en 18 april. Op de genoemde data beoordelen onafhankelijke experts de ingediende projectvoorstellen. Goedgekeurde voorstellen krijgen de indieningspremie (Exploratory Award), die de aanvragers in staat stelt een Europese subsidie aan te vragen.

Meer informatie
Voor meer informatie over Europese subsidies kunnen belangstellenden contact opnemen met Senter/EG-Liaison, telefoon (070) 361 02 50, e-mail: (info@egl.nl), of kijken op: www.egl.nl.

Senter is een agentschap van het Ministerie van Economische Zaken dat overheidsbeleid uitvoert op het gebied van technologie, energie, milieu, export en internationale samenwerking. Doelstelling hierbij is het duurzaam versterken van de positie van het bedrijfsleven en de kennisinstellingen in ons land. Wilt u meer informatie over de subsidie- en kredietmogelijkheden van Senter dan kunt u contact opnemen met het KMO-InformatieSenter, telefoon (070) 361 02 77.

Noot voor redacties