'Nederlandse ICT-bedrijven betalen trager dan gemiddeld'

Datum nieuwsfeit: 14-12-2000
Onderzoek Dun & Bradstreet wijst uit: Nederlandse bedrijven in de ICT-sector betalen trager dan gemiddeld.

Rotterdam, 14 december 2000 - Het kwartaalonderzoek van Dun & Bradstreet, dat gebaseerd is op meer dan 11,8 miljoen transacties binnen zes grote Europese economieën (Duitsland, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en België), wijst uit dat bedrijven in de ICT sector1 slechter betalen dan gemiddeld, behalve in Duitsland. In Nederland betalen bedrijven in het derde kwartaal van dit jaar de facturen gemiddeld 17,5 dag na de afgesproken conditie. Ongeveer 1 op de 20 Europese bedrijven betaalt zijn facturen pas na meer dan 60 dagen na afgesproken termijn.

Betaling door Nederlandse bedrijven is iets verbeterd ten opzichte van het tweede kwartaal van 2000, toen gemiddeld 17,7 dagen na afgesproken conditie werd betaald. Het percentage bedrijven en instanties dat binnen afgesproken conditie betaalt is ook iets verbeterd. In het tweede kwartaal was dat 22,9 procent en nu is dat 23,1 procent.

Financiële dienstverlening betaalt sneller
In de financiële dienstverlening en agrarische sector in Nederland is het betalingsgedrag opvallend verbeterd. De financiële dienstverlening is tevens de snelst betalende sector in Nederland. In 35,6 procent van de gevallen wordt volgens de conditie betaald. De slechtst betalende sector is de energiesector, waar maar 13,3 procent binnen de afgesproken termijn betaalt. Maar net als in eerdere onderzoeken van Dun & Bradstreet blijkt dat de Nederlandse ondernemers en overheden hun leveranciers ook niet heel lang laten wachten op hun geld. In 1,9 procent van de gevallen wordt er pas na 90 dagen na conditie betaald. Begin van dit jaar was dit nog 1,6 procent van de gevallen en halverwege dit jaar 1,8 procent. Dit is nog altijd het laagste percentage in Europa. Overigens worden in Nederland de strengste betalingscondities van heel Europa gehanteerd: 25 tot 40 dagen.

ICT-sector maakt onderdeel uit van de branche 'Dienstverlening'

Europa
Gemiddeld betalen bedrijven in Europa in het derde kwartaal 13,7 dagen te laat. In Nederland en Italië zien we een lichte verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal. Alleen het Verenigd Koninkrijk laat een lichte verslechtering zien, van 15,3 dagen naar 15,5 dagen. In Frankrijk en België is er geen verschil ten opzichte van het tweede kwartaal. In de verschillende Europese landen worden ook verschillende termijnen gehanteerd, uiteenlopend van 25 tot 120 dagen.

In Europa wordt gemiddeld 3,1 procent van de betalingen na 90 dagen na afgesproken conditie betaald, in Duitsland en Italië is dit respectievelijk 4,0 en 4,2 procent. De Italiaanse overheid en de Duitse bouw scoren de hoogste percentages bij betalingen na 90 dagen, respectievelijk 7 en 6,8 procent.

Sectoren in Europa
De Europese top 10 van branches, gerangschikt op het percentage bedrijven dat binnen conditie betaalt, bestaat uit alleen Duitse sectoren (zie bijlage). Dit zijn de enige sectoren waar meer dan helft zich houdt aan de afgesproken conditie. De Duitse bedrijven actief in de financiële dienstverlening zijn de best betalende organisaties in Europa. Twee van de drie betalingen vinden op tijd plaats.

ICT-sector
Het betalingsgemiddelde voor alle branches in Nederland ligt op 17,5 dagen na conditie, terwijl dat voor de in de Nederlandse ICT-sector ligt op 18,8 dagen. In Frankrijk ligt het gemiddelde over alle branches op 15,8 dagen na conditie, voor de Franse ICT-sector is het gemiddelde maar liefst 20,5 dagen. Alleen in Duitsland is het gemiddelde in de ICT sector gelijk aan het gemiddelde over alle branches.

Gemiddeld aantal dagen na afgesproken conditie dat er wordt betaald in alle sectoren, afgezet tegen het gemiddelde in de ICT-sector.

Bartjan Willenborg, Manager Corporate Marketing & Communications bij Dun & Bradstreet: "De gevolgen van slecht betalingsgedrag worden steeds belangrijker doordat de toegenomen concurrentie een duidelijke impact heeft op de winstmarges. Wij schatten dat in sectoren met hoge volumes en lage marges een termijn van 60 dagen 15 procent van de winst van een bedrijf kan doen verdwijnen. Dit verklaart waarom steeds meer Europese bedrijven naar manieren zoeken om late betaling tegen te gaan. Onze eigen ervaring is dat bedrijven in toenemende mate hun debiteurenadministratie gaan uitbesteden om sneller betaald te krijgen."

Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet (D&B), onderdeel van de Dun & Bradstreet Corporation, is 's werelds grootste aanbieder van zakelijke krediet-, marketing- en inkoopinformatie, alsmede verlener van incassodiensten. Zusterbedrijf binnen Dun & Bradstreet Corporation is Moody's Investors Service, het marktleidende 'debt rating' bureau en uitgever van financiële informatie voor investeerders. Dun & Bradstreet Corporation heeft haar hoofdkantoor in Murray Hill, New Jersey, en telt 11.500 medewerkers in 37 landen. Het bedrijf behaalde in 1999 een omzet van 1,97 miljard dollar. In de Benelux heeft Dun & Bradstreet vestigingen in Brussel, Rotterdam en Almelo. Aanvullende informatie over Dun & Bradstreet is beschikbaar op: www.dnb.com

Voor meer informatie en voor opvragen van de uitgebreide analyse op branche en landsniveau: Dun & Bradstreet Nederland b.v., contactpersoon: Desna Troost, tel: 010 400 9603, E-mail (troostd@dnb.com) of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, contactpersoon: Robert de Moll, tel: 023 562 82 08, e-mail (robertdm@monogram.nl).

Noot voor redacties