VMBO-initiatieven bij Axis in de startblokken

Datum nieuwsfeit: 14-12-2000

Vmbo-initiatieven in de startblokken

11 projecten gestart, waaronder ICT in het vmbo

Stichting Axis en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCenW) investeren
5,7 miljoen gulden in elf pilotprojecten onder de noemer `Innovatief Vmbo'. Zij willen met deze projecten bijdragen de technische vmbo-opleidingen te vernieuwen en aantrekkelijker te maken voor jongeren. Daarmee hoopt men dat meer leerlingen belangstelling kriigen voor technische beroepen of techniekcombinatie-beroepen. De krapte op de arbeidsmarkt is vooral voor techniek nijpend en de toestroom van nieuwe arbeidskrachten moet uit het onderwijs komen. Vorig jaar is het vbo en de mavo samengevoegd tot vmbo: deze groep leerlingen vormt een groot potentieel.
Het doel van de projecten is het aantrekkelijker maken van de technische opleidingen in het vmbo door te laten zien dat techniek ook goed te combineren is met gezondheidszorg en economie. Een van projecten bestaat uit het opzetten van ICT-opleidingen in het vmbo, wat uniek is op vmbo-gebied.

Axis werkt op vijf onderdelen, waarmee de hoofddoelen van de projecten worden gekenmerkt. Dit is ten eerste Techniek breed. Deze projecten zijn erop gericht binnen de sector een breed programma te maken dat de afdelingsprogramma's overstijgt. Daarnaast bestaat de ICT Route, wat als doel heeft een afdelingsprogramma ICT te ontwerpen. Het Intersectorale gedeelte bevat projecten waarin combinaties worden gezocht tussen bv. techniek en zorg / techniek en economie. Bij anders leren/nieuwe didactiek draait het om projecten waarin een nieuwe aanpak van leren of een nieuwe didactiek centraal staat. Tenslotte zijn de exacte vakken een aandachtspunt; deze projecten zijn erop gericht de exacte vakken aantrekkelijker te maken door de samenhang van deze vakken te laten zien in het front Science.

ICT-opleiding

Wat een geheel nieuw onderdeel is, is de toepassingsmogelijkheid en invoering van een ICT-opleiding op vmbo-niveau. In eerste instantie nemen twee organisaties deel: Stichting Vmbo Zuidoost Brabant en Vakmanschap in Amsterdam. Zij zullen eerst een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren, met als hoofdvragen: 'waaraan moeten deze opleidingen voldoen en wat zijn de behoeften'? De grondgedachte van ICT in het vmbo is dat wel veel jongeren op vmbo-niveau zich aangetrokken voelen tot ICT en daarvoor ook de benodigde kwaliteiten bezitten, maar zij voor een ICT-opleiding minstens bij het mbo zouden moeten aankloppen. Vmbo is toepassingsgericht leren; het kan juist voor veel extra enthousiasme zorgen bij de leerlingen als zij in het vmbo ICT kunnen studeren.

De deelnemende vmbo-scholen verspreiden zich over heel Nederland. Stichting Axis verleent financiële steun aan projecten op onderwijsgebied, van basisonderwijs tot universiteit. Voor het vmbo is een apart programma opgesteld, waarbij een extra financiële impuls van het ministerie van OcenW is verkregen. In de komende maanden en jaren zal Axis zo nog meer inzicht hebben in de succesfactoren van projecten die een hogere instroom in de techniekopleidingen tot doel hebben, van basisonderwijs tot wetenschappelijk onderwijs.

persbericht, verzonden 14 december 2000 Axis Home Terug

Meer informatie info@platform-axis.nl