Grontmij krijgt opdracht voor eerste deel RandstadRail

Grontmij NV

Datum: 14-12-2000

Grontmij krijgt opdracht voor eerste deel RandstadRail

Het advies- en ingenieursbureau Grontmij wordt betrokken bij de totstandkoming van de Oosterheemlijn, die de Vinex-locatie Oosterheem (20.000 inwoners) verbindt met Zoetermeer, Den Haag en Rotterdam. Dit nieuwbouw lightrail traject , dat als eerste aansluiting krijgt op bestaand spoor, is onderdeel van het hoogwaardige openbaar-vervoernet RandstadRail. Met het ontwerp en de engineering van het 3,5 kilometer lange tracé is een bedrag gemoeid van 3,5 miljoen gulden. De infrastructuur inclusief de haltes moeten in 2004 operationeel zijn.

Voor het ontwerp en de engineering van de Oosterheemlijn heeft de opdrachtgever het Stadsgewest Haaglanden een raamcontract afgesloten met Grontmij Maunsell ICS, een jointventure die officieel is gecertificeerd door de NS Railinfrabeheer waar het gaat om ingenieursdiensten voor het Nederlandse spoorwegennet.

De Oosterheemlijn wordt 6 meter boven maaiveld aangelegd en door middel van een viaduct met de Vinex-locatie verbonden. In het tracé moeten veertien ongelijkvloerse kruisingen en drie stations worden gerealiseerd. Met toekomstige ontsluiting van het in aanbouw zijnde woongebied Noordhove wordt rekening gehouden.

De opdracht omvat de werkzaamheden vanaf de onderzoeksfase tot en met de directievoering op het gebied van spoorontwerp, betonconstructies en stations. De benodigde werkzaamheden ten aanzien van vormgeving en inpassing van de spoorlijn met stations, vergunningen, bodem, milieu, bovenleiding, risicobeheersing en communicatie zijn eveneens onderdeel van het raamcontract. De combinatie tussen Grontmij en Maunsell waarborgt de benodigde integrale aanpak tussen de benodigde disciplines.

Reacties kunt u sturen naar Jan Ruhof