Garageboxen voor treinabonnees in Gent-Sint-Pieters

NMBS

14 december 2000

Garageboxen voor treinabonnees in Gent-Sint-Pieters

De NMBS start met een nieuw proefproject in Gent. De parkeerdruk rond het station Gent-Sint-Pieters is zeer groot. De parking in de Sint-Denijslaan biedt plaats aan 90 voertuigen terwijl de grote parking in de Fabiolalaan een capaciteit heeft van 500 voertuigen. Deze laatste parking is betalend. Toch zijn beide parkings op weekdagen overvol.

De NMBS biedt nu een alternatief door in de omgeving van het station 60 individuele garages ter beschikking te stellen van haar vaste klanten. Klanten met een treinkaart van 3, 6 of 8 maanden kunnen een garagebox huren. De geldigheidstermijn van de treinkaart moet minstens even lang zijn als de gekozen huurtermijn.

De nieuwe gebouwde garageboxen bevinden zich in de Tuinwijklaan op ongeveer vijf minuten stappen van het station. Het terrein is beveiligd door een slagboom met badgecontrole zodat het terrein enkel voor de huurders toegankelijk is.

Klanten die een garage huren, betalen 5100 frank voor drie maanden, 9600 frank voor zes maanden en 12000 frank voor 8 maanden. Ter vergelijking, wie een parkeerabonnement voor de parking aan de Fabiolalaan koopt, betaalt voor drie maanden 1850 frank voor een niet beveiligde en niet gereserveerde parkeerplaats. Het proefproject loopt tot nog tot midden september volgend jaar, maar kan na een gunstige evaluatie verlengd worden.