Vakbonden stellen NS Verkeersleiding ultimatum

CNV Spoorwegen is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

Donderdag 14 december 2000

Vakbonden stellen NS Verkeersleiding ultimatum

Vandaag hebben CNV Spoorwegen en FNV Bondgenoten de directie van NS Verkeersleiding een ultimatum gesteld, omdat onderhandelingen over de reorganisatie van de verkeersleiding in Zutphen, Deventer en Hengelo niet tot een aanvaardbaar sociaal plan hebben geleid. De leden van beide bonden hebben het eindbod van NS Verkeersleiding unaniem afgewezen. Het ultimatum loopt af op maandag 18 december om 12.00 uur.

Komt de directie niet tegemoet aan de eisen van de bonden, dan kunnen vanaf dinsdag 19 december acties worden gevoerd, met inbegrip van werkstakingen. Overigens zal het om kort durende acties buiten de spits gaan juist om ondanks een conflict met de werkgever zo zorgvuldig mogelijk met de belangen van de reizigers om te gaan. In dit verband is het dus ook belangrijk dat de directie van NS Verkeersleiding ingaat op het ultimatum en de eisen van de bonden. Als dit gebeurt voor het ultimatum is afgelopen, is er uiteraard helemaal geen sprake van ongemak voor de reizigers.EisenFNV Bondgenoten en CNV Spoorwegen eisen onder meer reistijdcompensatie voor alle werknemers in Hengelo, Deventer en Zutphen gedurende drie jaar. Voor de werknemers in Hengelo wil de bond 24 dagen reistijdcompensatie, voor de werknemers in Deventer en Zutphen acht dagen per jaar. Een en ander kan in tijd of geld worden uitgekeerd. NS Verkeersleiding biedt niet meer dan twee jaar reistijdcompensatie voor werknemers in Hengelo, de werknemers in de andere vestigingen krijgen niet meer dan reiskostenvergoeding.Voorts willen de bonden voor alle werknemers gedurende drie jaar reiskostenvergoeding en indexering van de bedragen in de sociale spelregels "Integratie Oost". Dit laatste biedt de directie in het geheel niet, terwijl de reiskostenvergoeding niet langer dan twee jaar geldt.

Nadere inlichtingen:

Roel van Riezen (onderhandelaar CNV Spoorwegen) 0512 - 58 34 70