PPE wil welzijnsverbetering vleeskuikens bij transport

Datum nieuwsfeit: 14-12-2000
Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Persbericht 38, 14 december 2000

PPE-bestuur wil welzijnsverbetering vleeskuikens tijdens transport

Het bestuur van het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) heeft vandaag opdracht gegeven tot nader onderzoek, dat ertoe moet leiden, dat het welzijn van vleeskuikens tijdens het transport verbetert. Het onderzoek zal met name bezien hoe verschillen tussen buitentemperaturen en die in de directe omgeving van de dieren kunnen worden teruggebracht tot meer aanvaardbare condities.

In sommige gevallen kunnen deze temperatuurverschillen ertoe leiden dat dieren niet meer in staat zijn hun eigen lichaamstemperatuur te handhaven, hetgeen in extreme gevallen zelfs uitval tot gevolg kan hebben. Daarnaast kan deze stress-factor behalve op het welzijn ook negatieve invloed hebben op de vleeskwaliteit. Het onderzoek krijgt een looptijd van vier jaar en zal ongeveer f 100.000 kosten.