Presentatie werkprogramma Zweedse EU-voorzitterschap

MKB Nieuws, bericht

11-12-2000
Werkprogramma Zweedse EU-voorzitterschap
Vanaf januari neemt Zweden het EU-voorzitterschap over van Frankrijk, om het in juli over te dragen aan België. Omdat Zweden de euro niet heeft ingevoerd, is België gedurende het hele jaar verantwoordelijk voor de invoering van de chartale euro in januari 2002.

Het voorzitterschap is een enorme klus: tachtig EU-Raden van ministers, driehonderd werkgroepen en vijftienhonderd vergaderingen. Het geeft echter grote mogelijkheden aan een land de EU-agenda te bepalen en eigen prioriteiten naar voren te schuiven. Het Zweedse werkprogramma wordt op 14 december gepresenteerd. De belangrijkste mkb-aandachtspunten zijn onder meer de werkgelegenheid (economische hervormingen, ondernemersklimaat), de gelijke positie van mannen en vrouwen, het milieu (Milieu Actie Programma, klimaatconferentie) en de consumentenbescherming (gezondheidsrisico\'s van producten).

Er zullen twee belangrijke momenten zijn, waar de EU-regeringsleiders bijeen komen: de Stockholm Top in maart 2001; op de agenda de economische en sociale situatie in de EU (modernisering van pensioensystemen, arbeidsmarkt en sociale zekerheidsstelsels) en de Europese Raad in Göteborg in juni. Hier zullen de regeringsleiders praten over duurzame ontwikkeling (milieu) en de telecom/it-sector.

Informatie: mr. U. Schröder