Flora Brovina neemt Free Word Award in ontvangst

Postbank 645300
ABN AMRO Bank 51.95.32.813

FLORA BROVINA NEEMT FREE WORD AWARD IN ONTVANGST

Poets of All Nations en Novib zullen op 15 december a.s. de Free Word Award aan Flora Brovina uitreiken in het Bibliotheektheater in Rotterdam, aanvang 20.30 uur.

De Free Word Award is een gezamenlijke activiteit van Poets of All Nations en Novib. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan een vervolgde of gevangen gehouden dichter en bedraagt FL10.000,-. Dit jaar is de prijs toegekend aan Flora Brovina (51) uit Kosovo, een Albanese dichter, kinderarts en activiste voor de rechten van de vrouw. Flora Brovina werd in april 1999 gearresteerd en in december 1999 door de Servische autoriteiten veroordeeld tot een gevangenisstraf van twaalf jaar op beschuldiging van haar betrokkenheid bij terroristische activiteiten tegen Joegoslavië. Tijdens de bombardementen door de NAVO had zij voedsel gebracht en medische hulp verleend aan vrouwen en kinderen in Kosovo. Op 1 november j.l. is zij onverwacht vervroegd uit de gevangenis ontslagen.

Flora Brovina publiceerde naast proza vier bundels gedichten die in haar regio bijzonder populair zijn. Haar poëzie is voor een deel ook in andere landen verschenen. Novib heeft naar aanleiding van de Free Word Award een bundeltje met gedichten van Flora Brovina uitgegeven.

Na de prijsuitreiking zal Flora Brovina enkele van haar gedichten voordragen. Tevens zal er een poëzieprogramma zijn met o.a. J. Bernlef, Gerry van der Linden, H.C. ten Berge, Hester Knibbe. Bezoekers zijn welkom in het Bibliotheektheater.

Noot voor redacties