FME-CWM gaat experiment aan om 300 WAO'ers te reÏntegreren

Vereniging FME-CWM

FME-CWM GAAT EXPERIMENT AAN OM 300 WAO'ERS TE REÏNTEGREREN

Zoetermeer, 15 december 2000
FME-CWM gaat een nieuwe uitdaging aan om 300 WAO'ers weer aan het werk te helpen. Voorzitter Arie Kraaijeveld heeft met Randstad daarover een contract gesloten.
'Ik doe mee aan dit experiment om te kijken of de huidige manier waarop de reïntegratie is geregeld, wel echt werkt. Als het werkt, prima! Als het niet werkt dan doen wij er niet meer aan mee en dan gaan we zelf ons voor onze zieke mensen inspannen', aldus Arie Kraaijeveld op de persconferentie van 15 december. Voor een totaalbedrag van 13 miljoen gulden, waarvan 9 miljoen afkomstig is van het ministerie van Sociale Zaken, moeten 300 arbeidsongeschikten uit de Metalektro-sector weer aan het werk geholpen worden. Randstad krijgt de overige 4 miljoen gulden als het erin slaagt ten minste 70 procent oftewel 210 mensen te reïntegreren. Een aantal weken geleden is FME-CWM nog uit een ander reïntegratieproject gestapt omdat het betreffende reïntegratiebedrijf in anderhalf jaar tijd slecht 3 mensen weer aan het werk had weten te helpen.
Kraaijeveld zei ook op de persconferentie dat de loonkosten volgend jaar met 6 procent zullen stijgen. En dat betekent dat de marges in de metalektro volgend jaar verder onder druk komen te staan. 2000 was een uitstekend jaar voor de metalektro maar intussen zijn er steeds meer signalen dat het volgend jaar een aanzienlijk moeilijker jaar wordt. 'Ik zie in onze sector het aantal reorganisaties al licht oplopen', aldus Kraaijeveld. FME-CWM maakt zich ook zorgen over de toenemende administratieve lastendruk voor bedrijven. De introductie van het nieuwe belastingplan zou die kosten wel eens kunnen opstuwen tot in totaal 19 miljard gulden. Grote lastpost is voor met name onderhoudsbedrijven het bijhouden van de zakelijke kilometers.

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail (com@fme.nl)