Studiedag en nieuwe campagne Roken en de werkplek

Datum nieuwsfeit: 15-12-2000

Roken en de werkplek: hoe nu verder?

Studiedag en nieuwe campagne Roken en de werkplek

Den Haag, 17 november 2000 De Stichting Volksgezondheid en Roken (Stivoro) organiseert op vrijdag 15 december een studiedag over Roken en de werkplek in de Jaarbeurs in Utrecht. Met deze studiedag komt Stivoro tegemoet aan de vele vragen die nog bestaan bij onder andere managers en arbomedewerkers om te komen tot goede en duidelijke afspraken over roken op het werk. De studiedag is tegelijk de aftrap van de campagne Roken en de werkplek , die loopt tot 2003. Stivoro organiseert de dag samen met het Astma Fonds, Cicon, GBW en Kenniscentrum Opgelucht Werken.

Tabakswet

In veel bedrijven is het nog steeds een alledaagse situatie dat er een sigaret wordt opgestoken op de werkplek. Veel niet-rokers hebben daar last van, maar tolereren het. Regelgeving is er (nog) niet, maar aanpassing van de tabakswet staat op de politieke agenda. Zolang willen de initiatiefnemers niet wachten. Daarom wordt nu deze studiedag georganiseerd en een campagne gestart. Daarmee wil Stivoro tegemoet komen aan de mensen die in een organisatie beroepsmatig verantwoordelijk zijn voor het opzetten of handhaven van een rookbeleid. Denk daarbij aan directeuren, managers, arbomedewerkers, personeelsfunctionarissen. Speciaal voor deze groep heeft Stivoro naast haar algemene website een nieuwe site ontwikkeld, www.rokenendewerkplek.nl. Hier kan specifieke informatie en ondersteuning over roken en de werkplek worden gevonden. Naast de website wordt binnenkort een speciaal telefoonnummer (0900-9390, 22 ct p/m) opengesteld.

Het uitgangspunt is de mensen te laten weten dat zij met hun problemen en klachten over roken en de werkplek te allen tijde terechtkunnen bij Stivoro , zegt Trudy Prins, directeur van Stivoro. Vaak kunnen mensen zelf kiezen of ze mee willen roken of niet. Maar juist op de werkplek is die keuze er niet. Dus moeten er regels komen. Prins benadrukt de extra netele positie van astmapatiënten. Voor deze grote groep betekent het meeroken op de werkplek vaak een direct gezondheidsrisico. Daarom is het Astma Fonds nauw betrokken bij de organisatie van deze studiedag.

Nanny Nooijen

Hoewel veel vragen en klachten over roken op de werkplek direct bij Stivoro binnenkomen, krijgt ook het Astma Fonds jaarlijks veel klachten. Vooral van Astmapatiënten. Daarom hechten wij veel waarde aan deze studiedag. We willen laten zien dat we ons voor de achterban inspannen om tot een oplossing te komen als het gaat om roken op de werkplek. Ondanks de aanscherping van de Tabakswet in 1990 is roken op de werkplek nog steeds niet verboden. Ons uitgangspunt is dat iedereen zonder belemmeringen moet kunnen werken , aldus Tijs Rolle, hoofd patiëntenservice van het Astma Fonds. Het Astma Fonds heeft in mei dit jaar steun gegeven aan de Bredase postbode Nanny Nooijen, die haar werkgever PTT Post voor de rechter heeft gedaagd. Die oordeelde dat haar werkplek binnen 2 weken rookvrij moest zijn.

Programma studiedag

De dag bestaat uit een plenair ochtend gedeelte en een zevental workshops in het middaggedeelte.

s Ochtends zal als eerste spreker Stef Blok (lid 2e Kamerfractie VVD) zijn visie geven op roken en de werkplek en de (gewenste) wetgeving hierover. Vanuit het bedrijfsleven presenteert Hans Eric Jansen van Delta LIoyd de manier waarop het rookbeleid bij hen is geïntroduceerd. Vanuit de vakbond FNV zal Rik van Steenbergen uiteenzetten wat hun standpunt is.

Workshops

Het middaggedeelte van de studiedag bestaat uit een aantal workshops en een plenaire afsluiting. De workshops zijn ingedeeld op sector. Zo is er een workshop voor Arbo-diensten, voor het bank- en verzekeringswezen, voor de productiesector en voor de overheid. Daarnaast is er een workshop speciaal gericht op het MKB en is er een workshop over het ontwikkelde stappenplan om te komen tot een beleid rondom de rookvrije werkplek.

////

Noot voor de redactie,