Prijzen voor CPNB en Stichting Tegen Zinloos Geweld

Embargo tot vrijdag 15 december 2000, 20.00 uur

PRIJZEN VOOR CPNB/KINDERBOEKENWEEK EN
STICHTING TEGEN ZINLOOS GEWELD

Prijs voor CPNB (Kinderboekenweek)

De CPNB, de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek, is bekroond met de Gouden Z Persprijs 2000.
De bekendmaking en overhandiging van de prijs aan CPNB-directeur Henk Kraima vonden plaats op 15 december jl. tijdens het Gouden Z Gala, het jaarlijkse prijzenfestival van de Nederlandse drukwerkindustrie. Volgens het juryrapport heeft de CPNB de prijs vooral te danken aan het succes van de Kinderboekenweek. De jury, bestaande uit de hoofdredacteuren van de grafische vakbladen, roemt het consequente beleid van de CPNB en ook de nieuwe impulsen en verfrissende aanpak, waardoor de Kinderboekenweek een enorme uitstraling heeft. Op vijfentachtig procent van de basisscholen is de Kinderboekenweek jaarlijks onderdeel van het lesprogramma.

Ook de Stichting Tegen Zinloos Geweld ontving een prijs van de drukwerkindustrie: de KVGO-Award, beschikbaar gesteld door het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen en Tetterode. De prijs, bestaande uit een plastiek van de kunstenaars Haringa en Olijve en een bedrag van f 15.000,-, is volgens het juryrapport een teken van waardering voor zowel de doelstelling van de stichting, de werkwijze (samenwerking met andere instanties) als de publiciteitscampagnes die voor een belangrijk deel op jongeren zijn gericht. De prijs moet volgens de jury ook als een oproep aan de grafische bedrijfstak worden gezien om de stichting structureel te ondersteunen.

NADERE INLICHTINGEN:
Alwin van Steijn (Grafische Cultuurstichting, telefoon 020-5435413) (Annemieke Staal, Papier Hier, telefoon 020-6407340)

Het Gouden Z Gala wordt/werd gehouden op vrijdagavond 15 december (vanaf 20.00 uur) in Hart van Holland te Nijkerk.

15 dec 00 20:00