Politiebericht Friesland: Friesland

Datum nieuwsfeit: 15-12-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 14-12-2000 Politieberichten van 14/12 (13.00 uur) t/m 15/12 (07.00 uur)

Hilaard: inbraak woning
Donderdag tussen 08.45 en 10.15 uur werd ingebroken in een woning aan de Hopstilsterdyk. De glaslatten inde achterdeur werden verwijderd. Uit de woning werden geld, een horloge en een GSM weggenomen. De bewoonster, een 27-jarige vrouw, heeft aangifte gedaan.

Makkum: inbraak auto`s
In de nacht van woensdag op donderdag werd ingebroken in een drietal auto`s, die geparkeerd stonden op de Bleekstraat, de Doniastraat en Slotmakersstraat. In alle gevallen kwam men de auto`s binnen door verbreking van een slot of vernieling van een ruit. Uit de auto`s werd geluidsapparatuur weggenomen, alsmede cd`s. De eigenaars hebben aangifte gedaan.

Wolvega: aanrijding met gewonden
Donderdag omstreeks 14.05 uur reed de bestuurder van een personenauto, een 21-jarige inwoner van Oldelamer, over de Scheeneweg en op de kruising van deze weg met de Heerenveenseweg verleende hij geen voorrang aan een personenauto, die bestuurd werd door een 68-jarige inwoonster van de Blesse en die over de Heerenveenseweg deze kruising naderde. Zowel de bestuurster als bestuurder raakten gewond en zijn overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen. Beide auto`s werden totaal vernield.

Appelscha: winkeldiefstal
Donderdag omstreeks 15.30 uur werd een 26-jarige inwoner van Appelscha op heterdaad betrapt bij een winkeldiefstal in de supermarkt aan de Vaart Zz. De verdachte had twee pakken kipfilet weggenomen en deze onder zijn jas verstopt en verliet daarop de winkel. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en kreeg een proces-verbaal. De winkelier, een 45-jarige inwoner van Appelscha, heeft aangifte gedaan.

Drachten: onwelwording
Donderdag omstreeks 14.30 uur vond op Burgemeester Wuiteweg een aanrijding plaats tussen een personenauto en een geparkeerd staand voertuig. De bestuurder van de personenauto, een 66-jarige inwoner van Heerenveen, werd achter het stuur onwel en botste tegen de geparkeerd staande personenauto, eigendom van een 55-jarige inwoner van Haulerwijk. De Heerenvener werd overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen en aldaar opgenomen.

Leeuwarden: dealer aangehouden
Donderdag omstreeks 16.30 uur werd door het Drugs Overlast Team (DOT) op de Jan Evenhuisstraat een 23-jarige inwoner van Leeuwarden aangehouden ter zake dealen van harddrugs. De verdachte had kort daarvoor cocaïne verkocht aan twee verslaafden. Op het moment van zijn aanhouding werden bij de verdachte geen drugs aangetroffen. De man werd overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Joure: aanrijding met gewonde
Donderdag omstreeks 14.20 uur vond op het verkeersplein `Joure` een aanrijding plaats tussen een vrachtwagen en een personenauto. De vrachtwagenbestuurder, een 27-jarige inwoner van Sneek, had zijn richtingaanwijzer naar rechts uitstaat en de bestuurder van een personenauto, een 43-jarige inwoner van Haskerhorne verkeerde dan ook in de veronderstelling dat de vrachtwagenbestuurder rechtsaf zou slaan in de richting Heerenveen. De inwoner van Haskerhorne wilde ook deze richting op. Toen hij afsloeg, zag hij dat de vrachtwagen rechtdoor reed, waarna een aanrijding volgde. De bestuurder van de personenauto slipte en kwam vervolgens in de sloot naast de weg terecht. Beide bestuurders werden voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis en konden na behandeling weer naar huis.

Drachten: geen rijbewijs
Donderdag omstreeks 17.00 uur werd op De Bank een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 39-jarige inwoner van Drachten, bleek niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. Ook bleek dat de auto niet meer verzekerd was. De auto werd in beslag genomen en de man kreeg een bekeuring voor beide overtredingen.

Nijland: roofoverval
Donderdag omstreeks 17.55 uur was de eigenaar van de supermarkt, aan de Hottingawei bezig met het opruimen en sluiten van zijn winkel. Op dat moment stopte voor de winkel een rode personenauto,Volkswagen Golf, waaruit een man stapte met een bivakmuts op en vermoedelijk een pistool in zijn hand. Deze verdachte stapte de winkel binnen en de eigenaar van de winkel, een 50-jarige inwoner van Nijland, werd vastgepakt en moest op de grond gaan liggen. De eigenaar, die een bezem in zijn handen had, gaf hierop de verdachte een klap met de bezem. Er ontstonden enige schermutselingen tussen de eigenaar en de verdachte, waarbij de eigenaar gewond raakte aan zijn hoofd(kreeg klap met het pistool). Als de verdachte probeert de kassa open te maken, geeft de eigenaar de verdachte weer een klap met de bezem. Hierop richtte de verdachte het pistool op de eigenaar, die daarop wegduikt en gelijktijdig hoort hij een harde knal, waarna de verdachte de winkel uitvlucht. De verdachte stapte daarop in de auto, die al die tijd voor de winkel heeft stilgestaan en de personenauto reed daarop met hoge snelheid weg. Deze personenauto werd later teruggevonden op de secundaire weg richting Folsgare. Uit de supermarkt werd niets weggenomen. De politie Sneek vraagt eventuele getuigen, die iets van deze roofoverval hebben gezien, om dit door te bellen naar telefoonnummer 0900 - 8844

Zwaagwesteinde: met mes gestoken
Donderdag omstreeks 21.30 uur meldde een 46-jarige inwoner van Kollumerzwaag dat hij in een woning aan de Kuikhorsterweg met een mes was gestoken door een 24-jarige inwoner van Zwaagwesteinde. De inwoner van Kollumerzwaag had een steekwond opgelopen in zijn onderarm. Door een huisarts is deze wond behandeld. De verdachte had een relatie met de dochter van het slachtoffer gehad en deze was stuk gelopen en hier was de ruzie over ontstaan. De verdachte moet worden gehoord.

Drachten: diefstal fiets
Donderdag omstreeks 21.35 uur werd bij de kerk `De Hoeksteen` aan de Leidijk een fiets weggenomen, hetgeen gezien werd door een aantal getuigen. De fiets werd meegenomen in een rode personenauto, die iets later werd aangetroffen op de Boekweitstraat. Aan de hand van het signalement kon de verdachte, een 33-jarige inwoner van Drachten, omstreeks 22.00 uur op de Boekweistraat worden aangehouden. De fiets werd teruggegeven aan de eigenaar, een 36-jarige inwoner van Drachten, die aangifte had gedaan.

Grou: onder invloed
Donderdag omstreeks 22.35 uur werd op de Rijksweg 32 onder Grou een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 41-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 630 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Drachten: brand school
Donderdag omstreeks 20.30 uur kwam er een melding binnen dat er brand zou zijn bij een school aan het Ried. Ter plaatse bleek dat een klaslokaal brand woedde. De brandweer heeft het vuur geblust. De school staat leeg. Waarschijnlijk is de brand ontstaan door vuurwerk.

Leeuwarden: onder invloed
Donderdag omstreeks 23.25 uur werd op de Aldlansdyk een bestuurder van een bestelauto gecontroleerd. De man, een 37-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 265 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Stiens: onder invloed
Vrijdag omstreeks 01.00 uur werd op de Wythusterwei een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 52-jarige inwoner van Britsum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 615 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Wolvega: onder invloed
Vrijdag omstreeks 01.30 uur werd op de Breuningslaan een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 39-jarige inwoner van Wolvega, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 680 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 8 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Wommels: onder invloed
Vrijdag omstreeks 02.05 uur werd op de Geins een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 61-jarige inwoner van Wommels, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 290 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Sneek: onder invloed
Vrijdag omstreeks 02.20 uur werd op de Waterpoortsgracht een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 23-jarige inwoner van Oudehaske, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 420 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272