Molukse volk eist teruggave ontnomen soevereiniteit

Datum nieuwsfeit: 15-12-2000

FRONT KEDAULATAN MALUKU

FRONT VOOR DE SOEVEREINITEIT VAN DE MOLUKKEN

AFDELING EUROPA

PERSBERICHT

Het Molukse volk op de Molukken eist de onmiddellijke teruggave van haar ontnomen soevereiniteit op van de Indonesische regering.

De gewelddadigheden op de Molukken duren nu al bijna twee jaar.

De gevolgen zijn desastreus te noemen:

- circa 10.000 doden (volgens de autoriteiten : 4.000)

- duizenden mensen zijn gewond geraakt of zijn invalide geworden

- honderden kerkgebouwen en moskeen, tienduizenden huizen, gebouwen en persoonlijke eigendommen zijn in brand gestoken

- honderdduizenden vluchtelingen.

Tot nu toe ontbreekt bij de Indonesische regering de wil om echt met oplossingen te komen en garanties te bieden voor de veiligheid van haar staatsburgers op de Molukken. Zij heeft geen adequate maatregelen getroffen tegen de agressie en mensenrechtenschendingen van de van de ruim 16.000 moslim jihad strijders op de Molukken. Hiermee legaliseert de regering de aanwezigheid van deze jihad strijders, die afkomstig zijn van o.a. de eilanden Java en Sulawesi. Het is niet uitgesloten dat bij deze jihad strijders er terroristische elementen tussen zitten, die afkomstig zijn van landen in het Midden Oosten.

De aanwezigheid van 26 bataljons van het nationale leger (TNI) en de staatspolitie (POLRI) heeft de situatie juist doen escaleren, want het staat onomstotelijk vast dat militairen en leden van de staatspolitie betrokken zijn bij de aanvallen op de christelijke dorpen op de Molukken.

In een poging om de ideologie van het islam fundamentalisme in te voeren zijn duizenden christenen op o.a. de Molukse eilanden Buru, Bacan, Kesiui en Ceram door de jihad strijders gedwongen zich te bekeren tot de islam.

Verzoeken vanuit het rampgebied om internationale interventie van een vredesmacht (VN) worden steeds tegengehouden door de Indonesische regering, want volgens haar is het een intern conflict, dat door de nationale regering dient te worden opgelost. Het tegendeel is waar, de situatie is juist erger geworden, want de moslim jihad strijders gaan, openlijk ondersteund door eenheden van het leger en politie, onverminderd door met hun gewelddadigheden, verwoestingen en gedwongen islamisering van de christenen.

Ook de autochtone moslims zijn de dupe geworden van de aanwezigheid van de jihad strijders op de Molukken. Zij, vooral de vrouwen en jonge meisjes, worden gedwongen om voor de jihad strijders te zorgen. Het merendeel van de bevolking op de Molukken weet dat bij weigering de moslim vrouwen gewoon worden verkracht.

De Molukse bevolking accepteert dit niet langer. Onder leiding van Front Kedaulatan Maluku (FKM = Front voor de soevereiniteit van de Molukken) eist de Molukse bevolking nu haar recht op om het eigen lot te bepalen.

Front Kedaulatan Maluku, afdeling Europa, zal op maandag, 18 december 2000, een persconferentie houden in het Moluks ontmoetingscentrum NUNU MAHUA, Noorderbreedte 101, Capelle aan den IJssel Oostgaarde. De persconferentie begint om 20.00 21.00 uur. De zaal is om 19.00 uur open.

Daarin zal aan de pers toelichting worden gegeven over de eisen van het Molukse volk, zoals die door de leiders van Front Kedaulatan Maluku op Ambon enkele uren tevoren nationaal en internationaal kenbaar is gemaakt.

Op dezelfde dag houden de FKM afdelingen Jakarta en USA een persconferentie in respectievelijk Jakarta en Amerika.

Voor de pers is een informatiemap beschikbaar.

Uw aanwezigheid wordt door ons zeer prijs gesteld.

MENA MURIA

FRONT KEDAULATAN MALUKU EUROPA