Milieudefensie daagt ministers uit Groene Grens te trekken

Datum nieuwsfeit: 15-12-2000
Stichting Natuur en Milieu

Utrecht, 15 december 2000

Kabinetsberaad over Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening: Milieudefensie daagt ministers uit Groene Grens te trekken

Op vrijdag 15 december, zullen actievoerders van Milieudefensie minister Jan Pronk (VROM) fotograferen voor het bord Ik trek de Groene Grens in Nederland bij de ingang van de Trèveszaal aan het Binnenhof. Milieudefensie wil dat er in het Kabinetsberaad over de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening duidelijke afspraken worden gemaakt om de open ruimte in Nederland te beschermen. Pronk geeft namens het kabinet een reactie op de eisen van Milieudefensie.

De actievoerders zullen alle andere ministers vragen te kiezen vóór het behoud en ontwikkeling van het groene landschap door net als Pronk op de foto te gaan. Daarnaast krijgen alle ministers een album aangeboden met fotos van verontruste Nederlanders die de politici oproepen een duidelijke Groene Grens te trekken om verdere achteruitgang van het landschap en de open ruimte tegen te gaan. Deze gebieden dreigen te verdwijnen door de ongebreidelde aanleg van bedrijventerreinen, woonwijken en wegen.

Vandaag heeft Milieudefensie samen met Stichting Natuur en Milieu een open brief verstuurd aan het kabinet, waarin beide milieuorganisaties er op aandringen om in de Vijfde Nota beleid te formuleren dat ruimte en rust in de open gebieden effectief beschermt. Dat kan onder meer door de ruimte die al bebouwd is, efficiënter te gebruiken. Daartoe moet dan wel fors geïnvesteerd worden in kwalitatief hoogwaardige herinrichting van het stedelijk gebied.

Wat: Foto-actie met Jan Pronk en de Ministerraad. Wanneer: vrijdag 15 december, 8:30 uur.
Waar: Ingang Trèveszaal, Binnenhof, Den Haag.
Aanwezig in Den Haag voor commentaar: Wijnand Duijvendak, directeur Milieudefensie.

Voor meer informatie:
Stichting Natuur en Milieu, tel. 0302331328