Politieberichten Hollands Midden

Afkomstig van: Verboon, Yvette
Datum: 15 december 2000

Opsporing Verzocht
Naar aanleiding van de verkrachting van een 26-jarige vrouw uit Leiden op dinsdag 3 oktober jl. zal de Politie Hollands Midden een getuigenoproep doen in het programma Opsporing Verocht. De vrouw werd rond 02.00 uur lastiggevallen door een groep van ongeveer tien mannen op de Breestraat in Leiden. Daar is zij omringd door de groep en verkracht. Getuigen die iets hebben gezien worden verzocht contact op te nemen met de Politie Hollands Midden. Het telefoonnummer wordt tijdens de uitzending bekendgemaakt.

Controle centrum Katwijk De politie heeft in de avond van 14 december in het centrum extra toezicht gehouden. Er werd geen overlast van jeugd geconstateerd. Wel werden zes pv's uitgeschreven voor parkeren op het trottoir en parkeren langs de gele streep.

Fietsen kijken op afspraak Katwijk De maandelijkse fietsenkijkmiddag bij de politie in Katwijk komt met ingang van 1 januari 2001 te vervallen. Het fietsen kijken gaat vanaf deze datum volgens telefonische afspraak. Burgers die gevonden fietsen willen aangeven kunnen dit eveneens telefonisch doen. De laatste fietsenkijkmiddag voor dit jaar vindt plaats op vrijdag 29 december van 14.00 uur tot 16.30 uur, Piet Heinlaan 140.

Inbreker overlopen Hillegom Een 16-jarige inwoner van Hillegom kwam rond 15.00 uur bij zijn ouderlijk huis aan de Parallelweg. In de woonkomer zag hij een schaduw, hij dacht dat dit zijn moeder was. Toen hij echter de deur open deed werd hij bijna omver gelopen door een onbekende man die uit de woonkamer bleek te komen. De Hillegommer achtervolgde de inbreker, maar kon niet voorkomen dat deze ontsnapte. Hierop belde de jongen de politie. In de omgeving van het huis werd een vermiste discman teruggevonden.

Rijden onder invloed Leiden Een 29-jarige automobiliste uit Leiden is op vrijdag 15 december omstreeks 02.45 uur aangehouden wegens rijden onder invloed van alcohol. Surveillerende agenten zagen de automobiliste al slingerend rijden vanaf de Montegomerystraat. Op de Vingboonshof werd de vrouw staande gehouden. De ademtest gaf een uitslag van 505 ug/l. 220 is de limiet. De vrouw kreeg een procesverbaal en een rijverbod van vijf uren.

Bromfietsster rijdt voetganger aan Leiden Een 33-jarige vrouw uit Leiden heeft op donderdag 14 december omstreeks 15.30 uur letsel opgelopen toen zij was aangereden door een 38-jarige bromfietsster uit haar woonplaats. De bromfietsster reed over de Breestraat in de richting van het Noordeinde. Bij het oversteken werd de 33-jarige vrouw aangereden. Zij liep een snijwond op boven een wenkbrauw.

Controle bromfietsen en fietsverlichting Leiderdorp De politie van Leiderdorp heeft op donderdag 14 december tussen 07.15 uur en 08.30 uur op het fietspad langs de Engelendaal gecontroleerd op de technische staat van bromfietsen, en het voeren van de juiste fietsverlichting. Van de 20 gecontroleerde bromfietsers kregen zes bromfiets een bekeuring voor de snelheid, twee voor het niet rijden met een helm, en een voor het niet voeren van een geel bromfietsplaat. 50 fietsers werden aangesproken op het niet voeren van fietsverlichting.

Inbraak woning Alphen aan den Rijn In een tussenwoning aan de Barnsteenstraat is tussen 13 en 14 december ingebroken. Op de 1e etage werd een raam geforceerd, wat bereikt werd via het platte dak. Sieraden werden weggenomen. Er is een buurtonderzoek ingesteld, maar dit leverde geen bruikbaar resultaat op. De tec hnische recherche is ingeseind om sporenonderzoek te verrichten.

Inbraak sportkantine Nieuwveen In een sportkantine aan de W.P. Speelmanweg is in de nacht van 15 december ingebroken. Een ruit werd ingeslagen. Weggenomen werd de TV en geld. Een getuige zag de daders de inbraak plegen en waarschuwde de politie. Toen de politie arriveerde renden de daders naar een wat later bleek- gestolen auto en reden met hoge snelheid weg. De achtervolging werd ingezet. In samenwerking met de politie Amsterdam-Amstelland werd de auto korte tijd later gesignaleerd op de Legmeerdijk in Aalsmeer. De daders vluchtten echter te voet de auto uit, een woonwijk in en werden niet meer aangetroffen. De getuige, die live-verslag deed van de inbraak, zal door de plaatselijke politie op passende wijze worden bedankt voor de melding.

Inbraak in woning en bijbehorend bedrijfspand Gouderak In de avond van 14 december jl. is ingebroken in een woning aan de Middelblok in Gouderak. De woning is vermoedelijk betreden via een balkondeur. De gehele woning werd doorzocht, mar er wordt vooralsnog niets vermist. Hierna is de dader(s) naar het achter de woning gelegen bedrijfspand gegaan. Hier werd de voordeur geforceerd. Ok het bedrijfspand werd geheel doorzocht, binnendeuren werden geforceerd. Hier werden in ieder geval geld en twee horloges weggenomen. De politie stelt een uitgebreid onderzoek in.

Broers mishandelen jongen Bodegraven De politie van Bodegraven heeft twee broers van 13 en 16 jaar uit Bodegraven gehoord over eerder in het jaar door hen gepleegde mishandelingen. Op zaterdag 11 november werd een 13-jarige jongen uit hun woonplaats op de Vromade door hen geslagen en geschopt. De jongen zou volgens hen geklikt hebben over een vermeende inbraak. Op donderdag 19 oktober werd de jongen op de Brugstraat na een ruzie met de 13-jarige eveneens geslagen.

Verdachte aangehouden van diefstal bromscooter Bodegraven De politie van Bodegraven heeft op dinsdag 12 december een 15-jarige Bodegraver aangehouden die ervan wordt verdacht op donderdag 27 april vanaf het station in Bodegraven een bromscooter te hebben gestolen en te hebben geheeld. De jongen wordt ook verdacht van het plegen van een diefstal uit een auto op woensdag 10 mei. Uit de aan de Populierenhof geparkeerde auto werden diverse goederen weggenomen.

Inbraken en pogingen woninginbraken Nieuwerkerk aan den Ijssel In vier woningen in Nieuwerkerk is op 14 december geprobeerd in te breken. In twee woningen aan de Sterremos, één woning aan de 's Gravenweg en één woning aan de Veenmos, probeerde men binnen te komen. In een woning aan de Sterremos en een woning aan de 's Gravenweg is dit niet gelukt. Uit de woningen waar wel ingebroken werd, zijn onder andere geld, computerapparatuur en GSM's meegenomen. De politie is een onderzoek gestart.

Verkeersongeval met letsel Gouda In een poging de Thorbeckelaan over te steken in de richting van de Groen van Prinsterersingel is een 14-jarig meisje uit Alphen aan den Rijn op haar fiets aangereden door een auto. Het meisje stak rond 09.00 uur op 14 december de weg over zonder de 21-jarige bestuurder uit Nieuwegein voor te laten gaan. Hierdoor is zij geraakt en heeft verwondingen aan haar hoofd opgelopen. De Alphense is naar het Groene Hart overgebracht, maar kon later op de dag naar huis.

Inbraken in vakantiehuisjes Reeuwijk In een aantal woningen aan de Platteweg is ingebroken. Drie eigenaars van vakantiewoningen hebben hierover op 14 december aangifte gedaan bij de politie. Alle woningen zijn geheel doorzocht. Het is nog niet bekend wat de buit is.