Meer aandacht EU voor slachtoffers Tsjernobyl

Partij van de Arbeid

Brussel, 15 december 2000

MEER AANDACHT E.U. VOOR SLACHTOFFERS TSJERNOBYL

(J.M. Wiersma: Voorzitter gemengde parlementaire delegatie EU-Oekraïne/Wit-Rusland)

Vandaag, 15 december, wordt eindelijk de kerncentrale van Tsjernobyl gesloten. Gelet op de staat van de laatste in werking zijnde reactor had dit al veel eeder moeten gebeuren. Het is van het grootste belang dat er van internationale zijde strikt toezicht wordt uitgeoefend op de ontmanteling van de centrale en op de restauratie van de huls van de ontplofte reactor.

De Europse Unie draagt aanzienlijk bij in de uitvoering van het met de Oekraïne gesloten akkoord over de sluiting. Daarmee zijn vele honderden miljoenen euro's gemoeid, terwijl er ook geld is uitgetrokken voor de voltooiïng van twee nieuwe kerncentrales.

De sluiting betekent echter niet dat er een einde komt aan het leed van de slachtoffers van de ramp. De meesten daarvan leven in Wit-Rusland. De regering van dit arme en slecht bestuurde land is niet in staat gebleken de eigen bevolking voldoende bij te staan en te beschermen. Teveel mensen wonen nog steeds in besmette gebieden. Het aantal gevallen van kanker - vooral onder kinderen - is onaanvaardbaar hoog en een groot deel van het voedsel is niet veilig.

Wiersma: "Terwijl wel geld is vrijgemaakt voor de sluiting van Tsjernobyl heeft de Europese Unie totnogtoe veel te weinig gedaan voor deze slachtoffers. Het Europees Parlement heeft hier in het verleden reeds herhaaldelijk op gewezen en speciaal vandaag wil ik er bij het dagelijks bestuur van de E.U., de Europese Commissie, op aandringen om eindelijk gevolg te geven aan onze herhaalde oproep om aandacht en concrete steunmaatregelen voor de slachtoffers."

Voor informatie: Rose Moers (0032 475 663188)