Politiebericht Friesland: Friesland

Datum nieuwsfeit: 15-12-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 15-12-2000 Politieberichten van 15/12 (07.00 uur t/m 13.00 uur)

Heerenveen: mishandeling
Donderdag omstreeks 18.15 uur vertelde een 25-jarige inwoner van Heerenveen op de Sieversstraat een verhaal over een Turkse collega een zijn 20-jarige vriendin eveneens uit Heerenveen afkomstig. Tijdens het verhaal begon een Turks echtpaar, die waarschijnlijk iets van het gesprek hadden opgevangen, de man en de vrouw uit te schelden dat ze racisten waren. De man en vrouw hebben hier verder geen aandacht aangeschonken en zijn doorgelopen. Even later kwamen zij het echtpaar weer tegen in het centrum van Heerenveen. De man van het echtpaar pakte toen de 20-jarige vrouw vast en toen de vrouw de man van zich afduwde, kreeg zij een klap met een gebalde vuist tegen haar hoofd. De vriend heeft toen zijn vriendin ontzet, waarna een vechtpartij uitbrak tussen beide mannen. De 20-jarige inwoonster van Heerenveen, heeft aangifte gedaan van mishandeling. De politie heeft in het centrum van Heerenveen nog naar het echtpaar gezocht, doch deze niet meer aangetroffen.

Drachten: aanrijding
Vrijdag omstreeks 05.20 uur reed een bestuurder van een personenauto, een 21-jarige inwoner van Drachten, met zijn auto over de Zuiderdwarsvaart in de richting van de kruising met de Splitting. Het verkeerslicht in zijn richting stond op rood. De bestuurder dacht dat het verkeerslicht wel op groen zou springen en reed met een snelheid van ongeveer 40 kilometer per uur door. Het licht bleef echter op rood staan, daar vanaf de Splitting eveneens een personenauto deze kruising naderde. De bestuurster van deze auto, een 51-jarige inwoonster van Haulerwijk, had groen licht en reed de kruising op. Op het kruisingsvlak werd zij aangereden door de 21-jarige inwoner van Drachten. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Heerenveen: aanrijding met gewonde
Vrijdag omstreeks 03.50 uur vond op de Wetterwille een aanrijding plaats tussen een vrachtwagen en een geparkeerd staande aanhangwagen. De bestuurder van de vrachtwagen, een 45-jarige inwoner van Hoogeveen, kwam vanaf de Rijksweg A 7 en zag op de Wetterwille een aanhangwagen te laat staan. De dissel van de aanhangwagen boorde zich ongeveer een meter in de vrachtwagen. De gehele cabine werd vernield. Gelukkig werd de chauffeur niet geraakt. De man klaagde wel over pijn en werd overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen, alwaar werd geconstateerd dat hij een gebroken sleutelbeen had opgelopen. De aanhangwagen was van een bedrijf uit Helmond en was aldaar neergezet door een 44-jarige chauffeur van Aarle Rixtel. Bij deze aanrijding werd tevens een lantaarnpaal en een boom vernield.

Burum: inbraak auto
Afgelopen nacht werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Fogelsanghstraat. Het rechter voorportier werd opengebroken. Uit de auto werden een radio/cd-speler, een carkit en een cd weggenomen. De eigenaar, een 22-jarige inwoner van Burum, heeft aangifte gedaan.

Dokkum: inbraak gemeentewerken
Vrijdag omstreeks 06.45 uur werd ingebroken in de kantine van gemeentewerken aan de Rondweg Noord. Een 47-jarige inwoner van Dokkum zag een onbekende man in de hal van het kantoor lopen. De onbekende man liep de getuige voorbij en rende weg. In de kantine bleek het slot van de koelkast opengebroken te zijn en tevens was getracht de koffiezetautomaat open te breken. Er werd een paar gulden weggenomen. Van de verdachte is geen signalement bekend. Een 43-jarige inwoner van Dokkum, heeft namens gemeentewerken Dongeradeel aangifte gedaan.

Leeuwarden: mishandeling
De 28-jarige inwoner van Leeuwarden, die woensdagmiddag op de Koeriersespel werd mishandeld (gebroken arm) heeft op donderdag 14 december omstreeks 19.30 uur aangifte. Zie de politieberichten van 13/12 (13.00 uur) t/m 14/12 (07.00 uur). De aangever was samen met een kennis van hem, een 28-jarige inwoner van Leeuwarden, naar de supermarkt op het Piet Kramerplein gegaan. De aangever ging de winkel binnen en de kennis ging voor de supermarkt praten met een drietal Antilianen. De drie Antilianen kregen op een gegeven moment f 200.- van de kennis in handen en zijn daarop weggereden. De aangever had de indruk dat het geld van zijn kennis was afgepakt en hij is toen, samen met de kennis, de Antilianen gaan zoeken om het geld terug te vragen. Op de Koeriersespel is dit uiteindelijk op ruzie uitgelopen en sloegen de Antilianen de aangever met een stok op zijn arm, waardoor deze brak. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272