Maatregelen naleving vakbondsrechten Wit-Rusland mondiaal

Datum nieuwsfeit: 15-12-2000
FNV

Vergadering vraagt ILO om maatregelen naleving vakbondsrechten in Wit-Rusland mondiaal - (Mascha.Spanjers@fnv.nl)

De 6e Europese regionale vergadering van de ILO heeft vandaag een verklaring uitgegeven waarin zij wijst op de vele overtredingen van vakbondsrechten in Wit-Rusland. Zij vraagt de ILO maatregelen te nemen zodat de Wit-Russische autoriteiten de rechten wel respecteren. De 6e Europese regionale vergadering van de ILO heeft vandaag een verklaring uitgegeven waarin zij wijst op de vele overtredingen van vakbondsrechten in Wit-Rusland. Zij vraagt de ILO maatregelen te nemen zodat de Wit-Russische autoriteiten de rechten wel respecteren. Het gaat hier om ILO Conventies 87 en 98 over het recht op organisatie en het recht op onderhandelingen.

Wit-Rusland
Wit-Russische werkgevers en overheden doen alles wat in hun mogelijkheid ligt om Conventies 87 en 98 te ontduiken, hoewel de overheid de conventies wel heeft geratificeerd. Zo worden bijvoorbeeld bankrekeningen van de vakbeweging bevroren en richtten bedrijven zogenaamde 'gele bonden' op, bonden die door overheden of bedrijven beheerst worden en hier dus een verlengstuk van zijn. Ook probeert de overheid, tevergeefs, te infiltreren in de onafhankelijke vakcentrale BFTU van Wit-Rusland, bijvoorbeeld door zich verkiesbaar te stellen in het bestuur.

Eerdere acties
Op 9 juni van dit jaar heeft de onafhankelijke vakbeweging in Wit-Rusland al een klacht neergelegd bij de ILO over de schendingen van vakbondsrechten in dit Oost-Europese land. De klacht ging vergezeld van een lijst met bewijzen voor deze schendingen, verzameld door het IVVV. Vice-voorzitter Marc Blondel van het IVVV zei in oktober tijdens een bezoek aan Wit-Rusland: "De vakbeweging in Wit-Rusland heeft de twijfelachtige eer om te leven en te strijden in de laatste Europese dictatuur: er is hier geen democratie." De onafhankelijke vakbeweging in Wit-Rusland organiseerde allerhande acties voor de naleving van internationale vakbondsrechten. Het IVVV, waar de BFTU bij is aangesloten, riep haar andere aangesloten vakcentrales op om ook te protesteren. De FNV, onder aanvoering van voorzitter Lodewijk de Waal, gaf hieraan gehoor en protesteerde in oktober dit jaar bij de Wit-Russische ambassade in Den Haag tegen het beleid van president Loekasjenko en de schendingen van vakbondsrechten door zijn regering. De Waal overhandigde de ambassade een brief aan president Loekasjenko waarin hij aandrong op een beter vakbondsklimaat.

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/mondiaal .