Carros autonieuws

Datum nieuwsfeit: 15-12-2000
Carros

CarColumn: "Nieuwe klassiekers komen in zwang"

(15 december 2000)

Dagelijks verzorgt Carlo Brantsen van Carros een autocolumn op Business Nieuws Radio. Na uitzending (07:27, 08:27 en 09:27) publiceren wij de tekst van deze column op onze website.

We hebben nog niet opgegeven, maar verwacht géén snelle beslissing. Aldus Rick Wagoner van General Motors, met betrekking tot de overnameplannen van het bankroete Daewoo. Momenteel hebben de GM-accountants zich ingegraven in de boeken van Daewoo, en dat gaat dus blijkbaar nog even duren. Dan weet u waarom het de laatste weken zo stil is, op dit front.
Heuglijker nieuws van Lexus: dit is in de VS voor de 10-de maal uitgeroepen tot het merk met de hoogste klantentevredenheid. En dat zegt wat, want in feite luidt de vraag aan de klanten bij deze onderzoeken in hoeverre hun auto aan de verwachtingen voldoet. En aangezien die verwachtingen bij Lexus sowieso al hoog zijn, is het dan extra aardig als je telkens weer op nr. 1 eindigt. Op het gebied van de betrouwbaarheid kwam Lexus voor de 6-de keer als topper naar voren.

Tot slot wijs ik u nog op een fenomeen dat wordt gesignaleerd door CARROS. Dat fenomeen heeft te maken met de belastingwetgeving 2001, en dan met name als het gaat om de fiscale bijtelling voor klassiekers. Die bijtelling wordt volgend jaar niet meer berekend aan de hand van de oorspronkelijke nieuwwaarde, maar aan de huidige marktwaarde. Dit zorgt ervoor dat een nieuwe groep klassieke autos in zwang raakt, namelijk die met een lage dagprijs. Voorbeelden: een Audi Coupé quattro uit 1985, (bijtelling 2001 op niveau van een nieuwe Opel Corsa) en van een Mercedes 500 SEC uit 1985 (nu voor 15 mille in de boeken), waarvan de bijtelling op het niveau komt van een nieuwe Panda. Andere voorbeelden zijn een Jaguar XJ uit 1985, een Porsche 928 en zelfs een Rolls-Royce Camargue (moet je er wel een kunnen vinden, trouwens!).
Wilt u de fiscus dus te slim af zijn: ga op zoek naar een gave auto met een lage dagprijs. Want dan bent u volgend jaar spekkoper, luidt het devies!