Politiebericht Groningen

zaterdagochtend 16 december 2000

Dagelijkse berichten

Groningen: alcohol controles
Op de Emmalaan in Haren en de Hereweg in Groningen zijn vrijdagavond en nacht controles gehouden op het rijden onder invloed. Er werden bijna 500 automobilisten gecontroleerd. Vier bestuurders kregen een proces verbaal voor het rijden onder invloed. Van een 25-jarige bestuurder uit Groningen werd het rijbewijs ingenomen. Hij bleek ruim
1.5 promille alcohol in zijn bloed te hebben. In de loop van de nacht is op de Nieuweweg nog een 19-jarige man uit Groningen aangehouden voor het rijden onder invloed. Bovendien bleek de man niet in het bezit van een rijbewijs. Zijn voertuig werd in beslag genomen.

Groningen: mishandeling
Op de Metaallaan kreeg een 35-jarige man uit Groningen vrijdagmiddag enkele forse klappen te verduren. De man werd door twee inzittenden van een personenauto van zijn bromfiets getrokken en in elkaar geslagen met zijn bromfiets helm. Hierdoor lieten de verdachten de man met diverse kneuzingen achter. Hij moest zich onder doktersbehandeling stellen. De verdachten konden na enig speurwerk in een woning aan de Zilverlaan worden aangehouden. Beiden, 29 en 37 jaar oud en afkomstig uit Groningen, zijn ingesloten.

Groningen: fietser botst met voetganger
Een 51-jarige vrouw uit Haren liep vrijdagmiddag op de Korreweg hoofdletsel op toen zij in aanraking kwam met een 13-jarige fietser uit de stad. De vrouw stak het fietspad over en zag daarbij niet dat de fietser vanaf de verkeerde kant aan kwam rijden. De vrouw kwam ten val en moest met vermoedelijk een hersenschudding naar het ziekenhuis.

Groningen: Inbraak kapperszaak
Afgelopen nacht hebben vermoedelijk twee mannen ingebroken in een kapperszaak aan de Aweg. Getuigen zagen dat de beide verdachten een ruit van de winkel ingooiden, waarna een van de verdachte de winkel inging. Na een korte tijd kwam de man weer naar buiten en vertrokken de beide daders op een fiets. Een zoektocht in de omgeving leverde nog geen daders op. Uit de winkel werd in ieder geval een kassa weggenomen.

Groningen: vernielingen
Een 21-jarige vrouw en 25- jarige man uit Groningen zijn vannacht op de Poelestraat aangehouden. Beiden bleken na onenigheid in een café aan de Poelestraat betrokken te zijn geweest bij de vernieling van een ruit van het café. De verdachten zijn voor onderzoek ingesloten.

Groningen: heterdaad
Op de Oude Kijk int Jatstraat kon de politie vannacht een 36-jarige Groninger aanhouden. De man bleek, vermoedelijk met een tweede dader, te hebben ingebroken in een winkel aan de Kijk int Jatstraat. Getuigen zagen de mannen een ruit vernielen. Agenten zagen de verdachte weg lopen, maar een tweede verdachte werd niet meer aangetroffen De stadjer bleek een forse snijwond te hebben opgelopen bij het betreden van de winkel. Hij moest naar een ziekenhuis voor enkele hechtingen en is daarna ingesloten in een politiecel.

Groningen: forse aanrijding
Op het Zuiderdiep botsten afgelopen nacht een taxi en een personenauto met elkaar. De bestuurder van de personenauto, een 29-jarige Groninger reed met zijn auto over het Zuiderdiep, waarbij hij vermoedelijk door drankgebruik onvoldoende oplette en frontaal tegen de taxi van een 30-jarige Groninger botste. Beide voertuigen waren zeer zwaar beschadigd. Een 19-jarige inzittende van de taxi moest, nadat ze met haar hoofd tegen de voorruit was geklapt, met hoofdletsel naar een ziekenhuis. De 29-jarige stadjer bleek alcohol te hebben gedronken. Een onderzoek wees uit dat hij 1.3 promille in zijn bloed had. Zijn rijbewijs is ingenomen.

Diverse: alcoholcontroles
Ook elders in de provincie werden in het kader van een landelijke alcoholcontroles bestuurders gecontroleerd. Al met al werden meer dan duizend weggebruikers aan een blaastest onderworpen. Zes bestuurders kregen een proces verbaal. In Leek raakte een 66-jarige inwoner van die plaats zijn rijbewijs kwijt. Hij bleek ruim 1.5 promille alcohol in zijn bloed te hebben. In Hoogezand was een 16-jarige bromfietser de gelukkige. Hij reed met ruim 1 promille over de Hoofdstraat. In Winschoten bleek een 36-jarige Winschoter teveel gedronken te hebben. Ook hij raakte zijn rijbewijs kwijt.

Meedhuizen: mishandeling
Een 16-jarige jongen uit Meedhuizen kreeg vrijdagmiddag behoorlijk klappen van een tweetal leeftijdsgenoten De jongen werd, nadat hij door de beide daders tot stoppen was gedwongen van zijn fiets getrokken en in elkaar geslagen. Een automobilist moest zelfs uitwijken voor de vechtende knapen, maar hij reed door. Het slachtoffer liep behoorlijk oogletsel op. De politie zoekt de automobilist als getuige.

Ten Post: negeren stopteken
Een 48-jarige automobilist uit Wittewierum trachtte op de Kuiperweg aan een controle te ontkomen. Hij negeerde het stopteken van de politie en reed met hoge snelheid weg. Na een achtervolging kon de man ter hoogte van zijn woning worden aangehouden. Hij bleek geen alcohol te hebben gebruikt, maar kreeg wel een bekeuring voor het negeren van het stopteken.

Delfzijl: letsel
Op de kruising Stationsweg/Parallelweg bosten vrijdagavond een 33-jarige inwoonster van Appingedam en een 46-jarige man uit Delfzijl met de auto tegen elkaar. De vrouw uit Appingedam verleende bij het afslaan geen voorrang. De voertuigen van beide betrokkenen raakten zwaar beschadigd. Bij het ongeval raakten zes mensen gewond die allen naar een ziekenhuis zijn gebracht voor onderzoek. Uiteindelijk konden de slachtoffers na behandeling huiswaarts keren.

Veendam: man rijdt door ruit showroom
Op een bedrijfsterrein van een campingzaak maakte een 68-jarige inwoner van Muntendam vrijdagmiddag behoorlijk wat brokken. De ongelukkige bestuurder van een camper wilde remmen, maar gleed van het rempedaal af op het gaspedaal. De gevolgen waren aanzienlijk. De man reed dwars door een winkelpui de showroom van tenten binnen. Daar werden enkele tenten vernield. Ook de camper liep schade op. De bestuurder bleef gelukkig ongedeerd.

Sellingen: botsing tegen boom
Een 25-jarige automobilist uit Jipsingbourtange liep vrijdagmiddag letsel op toen hij, met zijn auto op de Sellingerstraat tegen een boom botste. De boom wilde vermoedelijk zijn mobiele telefoon oppakken en verloor daarbij de macht over het stuur. Nadat de man de boom had geramd kwam de auto in een sloot tot stilstand. Het slachtoffer moest met onbekend letsel naar een ziekenhuis.

Stadskanaal: bromfietsers bosten
Op de Verlengde Brugkade botsten vrijdagavond twee bromfietsers op elkaar. Een 17-jarige jongen uit Stadskanaal hield niet voldoende rechts waardoor hij in aanraking kwam met de bromfiets van een 16-jarige meisje uit Stadskanaal. De jongen moest met vermoedelijk een beenbreuk naar het ziekenhuis.

Mussel: uit de bocht
Een 21-jarige Musselkanaalster vloog afgelopen nacht op de Musselweg met zijn auto uit de bocht en belandde vervolgens tegen een boom. Vermoedelijk door te hoge snelheid raakte de man de macht over het stuur kwijt. De auto raakte zwaar beschadigd. De bestuurder moest, net als zijn 21-jarige passagier uit Stadskanaal naar een ziekenhuis.

Inlichtingen afdeling Communicatie tel. 0900-8844