Politieberichten Friesland

Datum nieuwsfeit: 16-12-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 16-12-2000 Politieberichten van 15/12 (13.00 uur) tot 16/12 (13.00 uur)

Leeuwarden: man van auto beroofd
Een 28-jarige inwoner van de gemeente Smallingerland is vrijdag omstreeks 02.00 uur op het Zaailand van zijn auto beroofd. De man liep door de binnenstad, toen er twee donker gekleurde mannen op hem af kwamen en geld vroegen. Ze dwongen hem vervolgens zijn auto aan te wijzen, die op het Zaailand geparkeerd stond, en namen hem zijn autosleutels af. Eén van de mannen ging achter het stuur zitten en de eigenaar moest naast hem plaats nemen, de andere man ging achter in de auto zitten. Na enkele honderden meters wist de eigenaar uit de rijdende auto te springen. De auto van de man werd de volgende ochtend aangetroffen in Leeuwarden. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Drachten: diefstal uit auto
In een auto die geparkeerd stond aan de Leerlooierstraat is in donderdag tussen 14.15 en 18.30 uur ingebroken. Uit de auto verdween een radio/cd-speler en een radardetector. De 27-jarige eigenaresse uit Houtigehage deed aangifte.

Drachten: diefstal uit bedrijf
Uit een bedrijfspand aan de Zonnedauw zijn in de nacht van donderdag op vrijdag vijf laptop-computers en een digitale camera gestolen. Omdat geen braaksporen zijn aangetroffen doet de politie onderzoek naar de wijze waarop de daders zijn binnengekomen. Een 32-jarigfe Groningse medewerker van het bedrijf deed aangifte.

Lemmer: inbraak auto
In een auto die geparkeerd stond aan het Lemsterpad is in de nacht van donderdag op vrijdag ingebroken. Nadat een ruit was ingeslagen werd een rugzak met inhoud weggenomen. De 33-jarige eigenaar uit Lemmer deed aangifte.

Ooosterbierum: vrachtauto in sloot
Een vrachtauto is vrijdag om 09.00 uur op de Slachte van de weg geraakt en in een naast de weg gelegen sloot beland. De 37-jarige bestuurder uit Metslawier verloor door vermoedelijk modder op de weg in een bocht de macht over het stuur, waarna zijn onbeladen vrachtwagen van het talud af gleed en in de sloot tot stilstand kwam. De bestuurder bleef ongedeerd. Met behulp van een kraan werd de vrachtwagen na enkele uren weer op de weg gezet. De gemeente heeft de rijbaan ter plaatse schoon gemaakt.

Heerenveen: bromfietsster gewond
Een 20-jarige bromfietsster uit Heerenveen is vrijdag om 15.45 uur bij een aanrijding met een personenauto op de Europalaan gewond geraakt. De aanrijding ontstond toen de bromfietsster plotseling van het trottoir de rijbaan opreed. De bestuurde van de personenauto, een 56-jarige inwoner van Heerenveen kon de vrouw niet meer ontwijken, waarna een frontale aanrijding volgde. De bromfietsster werd met een beenbreuk per ambulance naar het ziekenhuis in Heerenveen gebracht.

Sint Nicolaasga: dodelijke aanrijding
De 79-jarige Tjerk Hooghiemstra uit Heerenveen is vrijdag om 17.10 uur bij een aanrijding op de Huisterheide om het leven gekomen. Het slachtoffer stak bij een voetgangersoversteekplaats plotseling de weg over. Een auto, bestuurd door een 41-jarige inwoonster van Sint-Nicolaasga, kon hem niet meer ontwijken waarna een aanrijding volgde. Het slachtoffer overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

Drogeham: eenzijdig ongeval met letsel
Een 36-jarige inwoner van Augustinusga is vrijdag om 17.50 uur gewond geraakt bij een eenzijdig ongeval op It Kleasterbreed. Het slachtoffer zat als bestuurder in een personenauto en was, vermoedelijk ten gevolge van te hoge snelheid, in een bocht de macht over het stuur kwijt geraakt en vervolgens tegen een boom tot stilstand gekomen. Hij werd met onbekend letsel per ambulance naar het ziekenhuis in Drachten gebracht.

Leeuwarden: schennispleger
Een 9-jarig meisje uit Leeuwarden is vrijdag om 12.40 uur geconfronteerd met een schennispleger. Het meisje fietste over de Pieter Sipmawei, toen een haar onbekende man ineens zijn jas opende en zijn broek liet zakken. Het meisje fietste daarop naar school, waar men de politie waarschuwde. Er werd onmiddellijk een zoekactie georganiseerd, waaraan behalve twaalf politiebeamten ook een helicopter deelnam, die op dat moment op de vliegbasis Leeuwarden aanwezig was. Na een uur werd de actie zonder resultaat gestaakt. Het signalement van de dader luidt: mogelijk getint, bleek gelaat, junktype, tussen 30 en 40 jaar oud, lengte ca. 1,80 meter, ongeschoren, zwart kort stekelig haar en gekleed in grijze jas, bruine broek met gaten, blauwe pet, plateauschoenen en gele sokken.

Drachten: woninginbraak
In een woning aan de Nova Cura is vrijdag tussen 19.00 en 21.30 uur ingebroken. Nadat een deur was geforceerd werd de gehele woning doorzocht en werden onder meer een geldbedrag en een fotocamera weggenomen. De bewoner deed aangifte.

Sneek: onder invloed
Een 27-jarige inwoner van Sneek is vrijdag om 23.25 uur op de Lemmerweg aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 555 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 6 uren ontving.

Bolsward: onder invloed
Een 47-jarige inwoner van Bolsward is zaterdag om 00.06 uur op de Skilwyk aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 835 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 8 uren ontving.

Sneek: aanhouding
Een 31-jarige inwoner van Leeuwarden is zaterdag om 00.15 uur aangehouden, nadat hij op de Lemmerweg met een personenauto was ingereden op twee politiebeambten Deze hadden hem een stopteken gegeven in verband met een alcoholcontrole ter plaatse. De verdachte stopte echter niet maar gaf gas en reed op de twee politiebeambten in. Deze konden nog net op tijd opzij springen. Na een korte achtervolging door een politieauto die net ter plaatse kwam, reed de verdachte zich vast op een grasveld achter een aantal woningen aan de Hanso Mollstraat en kon worden aangehouden. De verdachte, die niet had gedronken, werd naar het politiebureau overgebracht en ingesloten. Zijn auto bleek niet verzekerd te zijn en was niet APK-gekeurd. De verdachte bleek bovendien een rijontzegging te hebben.

Drachten: aanhoudingen
Een 25-jarige en een 30-jarige man uit Dokkum zijn zaterdag om 00.30 uur op de Noordkade aangehouden, ndat zij politiebeambten hadden beledigd en bedreigd. De eerste werd aangehouden, toen de agenten een gesprek hadden met een aantal personen voor een horecagelegenheid. De verdachte begon zich ermee te bemoeien en uitte beledigende en bedreigende taal. Toen hij daarop werd aangehouden, probeerde de tweede verdachte dat et verhinderen, waarop ook hij werd aangehouden.

Joure: woninginbraak
Vrijdagavond is tussen 19.15 en 22.45 uur ingebroken in een woning aan de Prins Bernhardlaan. In afwezigheid van de bewoners werd een raam geforceerd, waarna onder meer een geldbedrag en een mobiele telefoon werden ontvreemd. De 29-jarige bewoner deed aangifte.

Balk: aanhouding autoinbraak
Een 17-jarige inwoner van Balk is zaterdag om 00.30 uur aangehouden op verdenking van inbraak in een auto aan de Jacob Bremmerstrjitte. De verdachte werd overlopen door een 36-jarige inwoner van Balk op het moment dat deze diens auto probeerde open te breken. De verdachte vluchtte, maar kon korte tijd later aan de hand van het opgegeven signalement worden aangehouden. De verdachte bleek in het bezit van een aantal XTC-pillen te zijn.

Bolsward: aanhouding dealen drugs
Een 17-jarige inwoner van Makkum is zaterdag om 02.30 uur aangehouden op verdenking van het dealen in harddrugs. De verdachte werd door personeel van een horecagelegenheid aan de Dijkstraat aangehouden, omdat hij in het toilet drugs zou dealen. De politie trof op de verdachte een aantal XTC-pillen aan, alsmede een hoeveelheid speed. Hij werd op het politiebureau ingesloten.

Hommerts: onder invloed
Een 41-jarige inwoner van Zwolle is zaterdag om 03.45 uur op de Jeltewei aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 760 ug/l en bleek de man nog een rijontzegging te hebben en zijn auto niet APK-gekeurd te zijn. Tegen hem werd proces-verbaal opgemaakt.

Leeuwarden: hennepkwekerij
In een woning aan de Ahornstraat is zaterdag om 02.30 uur een hennepkwekerij aangetroffen. De vondst werd gedaan nadat bewoners wateroverlast hadden van een bovenwoning. In deze bovenwoning werden in verschillende vertrekken ca. 400 planten aangetroffen. Zaterdagmorgen werden de planten en materialen ter vernietiging afgevoerd. In de woning werden geen personen aangetroffen. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Rottum: onder invloed
Een 20-jarige inwoner van Echtenerbrug is zaterdag om 05.45 uur op de Binnedyk aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 640 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 7 uren kreeg.

Haule: eenzijdig ongeval met letsel
Een 20-jarige inwoonster van Haulerwijk is zaterdag om 05.00 uur gewond geraakt, toen de door haar bestuurde auto op de Tonckenweg ondersteboven in een sloot terecht kwam. De vrouw was door nog onbekende oorzaak op een rotonde rechtdoor gereden, waarna de auto in de sloot belandde. Het slachtoffer moest door de brandweer uit haar auto worden bevrijd en werd met onder meer onderkoelingsverschijnselen per ambulance naar het ziekenhuis in Drachten gebracht. Daar werd haar een bloedproef afgenomen. Drie andere inzittenden van de auto bleven ongedeerd.

Heernveen: inbraak auto
Uit een auto die geparkeerd stond aan het Zetveld is in de nacht van vrijdag op zaterdag een radio/cd-speler gestolen. Men wist zich toegang te verschaffen door een ruit te forceren. De 45-jarige eigenaar uit Heerenveen deed aangifte.

Makkum: diefstal buitenboordmotor
In de nacht van vrijdag op zaterdag is van een bootje dat in de haven lag een buitenboordmotor weggenomen. De motor was beveilgd met een slot, dat werd doorgeknipt. De 44-jarige eigenaar uit Makkum deed aangifte.

Verkeerscontrole A6

In de nacht van vrijdag 15 december op zaterdag 16 december hebben de politie Flevoland en de politie Friesland een verkeerscontrole gehouden op de A6 tussen Bant en Lemmer. Meer informatie op de site van politie Flevoland: www.politie.nl/Flevoland Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272