Agragrische ondernemers ontmoeten elkaar in Amsterdam RAI

Amsterdam RAI

Landbouw RAI 2000
16 dec 2000

70.446 agrarische ondernemers ontmoeten elkaar in Amsterdam RAI.

Landbouw RAI 2000 is met zeer positieve cijfers afgesloten. In totaal passeerden 70.446 bezoekers de afgelopen zes dagen de entree van de 21e editie van dit agrarische vakevenement in Amsterdam RAI. Dat is een flinke stijging ten opzichte van de 60.032 bezoekers in 1999, maar toen was de tentoonstelling ook kleiner. De waardering voor het evenement was hoog: de bezoekers gaven een rapportcijfer van 7,3. Bij bijna 90% voldeed de Landbouw RAI aan de verwachtingen. De sfeer op de beursvloer was dan ook bijzonder positief. De deelnemers toonden zich zeer tevreden over de kwaliteit van de bezoekers, die grote belangstelling en gerichte interesse toonden en serieuze aanschafplannen hadden.

70% beslissers/adviseurs, 26% aankoopplannen
Deze positieve geluiden over de kwaliteit van de bezoekers worden onderstreept door de voorlopige resultaten van het bezoekersonderzoek door het IBT, het Instituut voor Beurs- en Tentoonstellingsonderzoek. De kwaliteit van de ondervraagde bezoekers is hoog: bijna 70% van alle bezoekers is als beslisser of adviseur binnen het bedrijf waar men werkzaam is betrokken bij de aanschaf van goederen. Ruim 26% van alle bezoekers bezoekt deze Landbouw RAI met concrete aankoopplannen. En ruim een op de vijf bezoekers heeft ook daadwerkelijk gekocht of een offerte aangevraagd. Hiertoe bracht men gemiddeld 5,3 uur op de beursvloer door. De belangstelling ging met name uit naar trekkers, gevolgd door melkwinning- en bewaarapparatuur, automatisering, mestverwerkingsapparatuur, harken en schudders, aardappelrooimachines, cirkel- maaiers, stalinrichting en grasmaaiers. Naast het trouwe publiek zijn er ook veel nieuwe bezoekers: 18% komt voor de eerste keer naar de Landbouw RAI.

Innovatieprijzen uitgereikt
Tijdens de officiële opening van de Landbouw RAI reikte staatssecretaris Faber de RAI/Boerderij Agro Awards uit, dat zijn de prijzen die voor de vierde keer werden toegekend aan de meest opvallende innovaties op de beursvloer. Er waren 165 inzendingen, waaruit een vakjury vier winnaars koos: in de categorie akkerbouw en vollegrondsgroenteteelt Proterra BV met Bioplastic en Steketee met de Steketee-Ecodan schoffel voor rijculturen; in de categorie rundveebedrijfsuitrusting de Milk Quality Control van Lely Benelux NV, en in de categorie boom-, sier- en fruitteelt ging de Award naar Nijhof en Zn voor de Spearhead autopilot.

Landbouw RAI 2002
De Landbouw RAI wordt georganiseerd door Amsterdam RAI, onder auspiciën van de Federatie Agrotechniek. De datum voor de volgende editie, in 2002, staat al vast: van maandag 9 tot en met zaterdag 14 december 2002. De vooruitzichten zijn goed, want maar liefst 85% van alle 70.446 bezoekers is van plan ook de volgende Landbouw RAI in 2002 te gaan bezoeken.

Amsterdam, 16 december 2000

______________________________________________________________ Noot voor de redactie,

Noot voor redacties