Politiebericht Utrecht: district Rijn&Venen

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 17-12-2000

Politiebericht Utrecht: district Rijn&Venen, 13.30 uur
Diefstal post

WOERDEN De politie kon zondagochtend om tien over drie een 17-jarige jongen uit Amsterdam aanhouden. Hij had zich in de bossages van een kantoorpand aan de Zaagmolen verstopt. Surveillerende agenten zagen de man verdacht wegrennen. In de omgeving werden poststukken en brieven aangetroffen die hij vermoedelijk uit brievenbussen had gehaald . Ook lag er een vuilniszak met poststukken in de omgeving waar de man zich had verstopt.
Een politieman met een diensthond stelde op het terrein van het kantoor een onderzoek in. Na enig roepen kwam de man niet te voorschijn waarop de hond zijn speurtocht begon. Dat duurde niet lang en de man werd in de bosjes aangetroffen.
De diensthond die door de verdachte voor zn kop werd geschopt was niet gediend van het gedrag van deze jongeman en beet vast in zijn been. In het ziekenhuis werd een hechting aangebracht en kreeg de jongen een tetanusprik.

In de fouillering werden twee mobiele telefoontjes, girokaarten en een geldbedrag van bijna vierduizend gulden aangetroffen.

De jongen zegt dat hij illegaal in Nederland verblijft. De recherche van het district Rijn&Venen stelt een nader onderzoek in.

Doorgereden na aanrijding

HARMELEN Zaterdagavond om half elf reed een 34-jarige man uit Harmelen op de Acacialaan met zijn auto tegen een verkeersbord aan. Na de aanrijding reed de man door. Een getuige kon het kenteken opnemen waarna dat aan de politie werd doorgegeven.
Op de burgemeester Timnmermanslaan werd de auto van de man aangetroffen. De bestuurder bleek onder invloed van alcohol. Op het moment dat de man werd aangehouden begon hij zich agressief te gedragen, werd beledigend en mishandelde een agent.

De vrouwelijke agent kreeg enkele elleboog stoten in haar rug en de man trok grote plukken haar uit het hoofd van de agent. Zij heeft zich in het ziekenhuis onder doktersbehandeling gesteld. Daarna is zij met een hersenschudding naar huis gegaan. De verdachte is voor nader verhoor ingesloten. Hij bleek een alcoholpromillage van 0.8 te hebben. Maandag zal over het gedrag van de man contact worden opgenomen met de officier van justitie.

Op heterdaad betrapt

MIJDRECHT - Tijdens surveillance zagen agenten zondagochtend om twee uur op het Raadhuisplein een man in een opengebroken auto zitten. De man, een 24-jarige uit Vinkeveen was bezig om met een schroevendraaier de radio uit de auto te breken. Door met de schroevendraaier het portierslot te verbreken kon de man in de auto komen. Bij onderzoek aan de kleding werd een traangasbusje in beslag genomen. Ook werd nog en fiets aangetroffen met plastic tassen met daarin inbrekerswerktuigen. De man is ingesloten voor nader verhoor. De recherche stelt een onderzoek in naar auto-inbraken die op dezelfde manier zijn gepleegd.

Verontreiniging oppervlaktewater

HARMELEN De politie heeft vrijdagmiddag twee mannen van 58 en 24 jaar uit Polsbroek en De Meern bekeurd voor het uitrijden van mest op een stuk landbouwgrond van ongeveer 3 hectare groot aan de Reijerscop in Harmelen. Door tractoren van het landbouwbedrijf met daarachter giertanks, werd de grond besproeid. Door de drassige grond kon de gier niet in de grond worden gespoten en een deel liep dan ook rechtstreeks de aangrenzende sloten in en kwam in het oppervlakte water terecht. Ondanks het gebod van de politie om te stoppen werd geconstateerd dat toch door werd gegaan met het lozen van de giertanks. De mannen krijgen een proces-verbaal. Vanuit een helikopter zal het bewijsmateriaal voor de rechter worden verzameld.