Afzwakkende economische groei remt bouw bedrijfsruimten

Datum nieuwsfeit: 18-12-2000
NVB Bouwondernemers & Ontwikkelaars

NIEUWS Persbericht Bedrijfsruimtensector 'voorspeller' voor vastgoedmarkt Afzwakkende economische groei remt bouw bedrijfsruimten Datum: Voorburg, 18 december 2000

Aan de onstuimige groei van de bedrijfsruimtenmarkt lijkt onder invloed van de hoge olieprijzen, krapte op de arbeidsmarkt en steeds duidelijker tekenen van een wereldwijd afzwakkende economische groei, het afgelopen jaar een einde te zijn gekomen. Dit is één van de conclusies uit het jaarlijkse onderzoek Thermometer Bedrijfsruimten van NVB Vereniging voor projectontwikkelaars. Volgens NVB is de bedrijfsruimtenmarkt een sector die scherp in de gaten gehouden moet worden. "Vanwege het zeer conjunctuurgevoelige karakter reageert de sector als eerste op veranderingen in het economisch klimaat. Hierdoor fungeert de bedrijfsruimtenmarkt als voorspeller voor de andere segmenten van vastgoed, zoals kantoren, inkels en zelfs woningen," aldus NVB in de toelichting.

Jarenlang liep de bouw van bedrijfsruimten (fabrieken, opslag- en distributieruimten) voorop in de economische expansie van Nederland. In vrijwel geen andere bouwsector werden zulke hoge omzetstijgingen geboekt als in deze sector. In enkele jaren tijd is het totale metrage nieuwe bedrijfsruimten waarvoor bouwvergunning is verleend bijna verdubbeld: van 4,8 miljoen vierkante meters tot 9,1 miljoen vierkante meters in 1999. De bouw van bedrijfsruimten leverde in 1999 een omzet op van 6,1 miljard gulden tegen 2,8 miljard gulden in 1994. Aan deze stijgende trend lijkt echter in 2000 een einde te zijn gekomen. De verwachting voor 2001 is een bouwomzet van 5,8 miljard gulden. NVB verwacht dat de reactie op de huidige conjunctuurbeweging voorlopig beperkt blijft tot een lichte daling of in het meest gunstige geval, een stabilisatie. Op de langere termijn sluit NVB productiedalingen echter niet uit.

Stijging huurprijzen

Ook constateerde NVB een stijging van de huurprijzen van vrije bedrijfsruimten (bouwplannen die door ontwikkelaars, makelaars en beleggers op de markt worden gebracht). Gemiddeld stegen de huurprijzen voor eersteklas bedrijfsruimten in 1999 met vijf procent, met regionale uitschieters in Midden-Nederland tot tien procent. Over 2000 signaleert NVB nog hogere stijgingspercentages. Ook voor 2001 en de jaren direct daarna worden aanhoudende prijsstijgingen verwacht. Deze zullen waarschijnlijk niet meer zo hoog zijn als in het recente verleden, maar dichter in de buurt komen van de algemene prijsindex. De marktverwachting voor de langere termijn sluit op dit moment prijsdalingen uit..

Voor meer informatie, vragen en/of opmerkingen kunt u contact opnemen met:
NVB Bouwondernemers & Ontwikkelaars, drs. N. Rietdijk, telefoon 070-386 02 04