Strijd om marktaandeel in de Nederlandse optiekmarkt

Datum nieuwsfeit: 18-12-2000

Strijd om marktaandeel in de Nederlandse optiekmarkt

Na jarenlang hoge prijzen wordt de concurrentie tussen de opticiens op de Nederlandse markt steeds heviger,

75% van de consumenten vindt dat brillen te duur zijn

De Nederlandse opticiens, van oudsher nationale onafhankelijke winkeliers, ondergaan een grote structurele verandering met de komst van buitenlandse rivalen uit Groot-Brittannië en Duitsland.

De markt, die een waarde heeft van naar schatting fl 1,6 miljard, bestond altijd uit een combinatie van onafhankelijke opticiens, de grote Nederlandse opticiengroepen en een aantal kleinere opticienketens. Naar verwachting zal de markt nu sterk groeien, aangezien de nieuwkomers meer interesse van consumenten in de branche opwekken.

De buitenlandse rivalen worden geleid door Specsavers Opticiens, de marktleider in Groot-Brittannië, met een reputatie voor innovatie van de optische sector, waarbij de kosten voor oogverzorging werden gereduceerd en consistente oogonderzoeken van hoge kwaliteit werden gegarandeerd. Dit weekend zal de groep de 12e winkel in Nederland sinds april van dit jaar in Almelo openen. Deze groep van opticiens heeft nu 15 winkels in Nederland. De eerste drie winkels werden tussen juli 1997 en augustus 1998 geopend.

Het succes in Nederland heeft Specsavers aangemoedigd om een ambitieus uitbreidingsprogramma door te voeren. De onderneming is van plan om in 2001 nog eens 20 winkels en ook in 2002 20 winkels te openen. In Groot-Brittannië is Specsavers de marktleider voor opticiens, met een marktaandeel van 25%. In Groot-Brittannië worden er ca. 100.000 brillen per week verkocht: bijna driemaal zoveel als de wekelijkse verkoop van de totale Nederlandse markt.

De onderneming heeft een innovatief businessmodel toegepast, uitsluitend gebaseerd op 'joint venture partnerships'. Winkeldirecteurs, of 'partners' behouden 50% van de winst die de winkel maakt en betalen een managementtarief aan de Specsavers Optical Group, waardoor er een goede incentive bestaat voor bestaande gediplomeerde opticiens om aan het franchisesysteem deel te nemen, zodat er geen waardevolle investeringen het land uit stromen. Dit businessmodel vormt de basis van het succes van de onderneming in Groot-Brittannië.

De optische markt in Nederland heeft nog voldoende groeipotentieel. Tot nu toe zorgde de hoge prijs van oogverzorging en brillen voor een stagnatie in de marktontwikkeling. Een NIPO-onderzoek concludeerde dat 75% van de Nederlanders gelooft dat brillen te duur zijn en bijna 50% van de mensen die een bril dragen zei dat ze meer dan één paar tegelijkertijd zouden kopen als de brillen wat goedkoper waren.

Verder zal de markt ook aangewakkerd worden door het feit dat het aantal brillendragers in Nederland stijgt. Op dit moment draagt 53% van de Nederlandse bevolking een bril en dit cijfer zal toenemen, aangezien in 2010 20% van de Nederlandse bevolking ouder is dan 65 jaar.

Eén van de belangrijkste industrietrends aan het eind van de jaren 1990 was de afname van het marktaandeel van de onafhankelijke opticiens: nog 70% in 1996, maar slechts 58,6% in 1999. Twee van de drie grote optische groepen, Hans Anders en Pearle, hebben een even grote toename in hun marktaandeel gezien. Dit komt voornamelijk door het uitbreidingsbeleid van de grote optische ondernemingen, die geen geld en tijd spenderen aan het zoeken naar een schaars aantal nieuwe panden, maar ervoor hebben geopteerd om de bestaande opticiens over te nemen.

Net als de markt, zal de concurrentie ook toenemen. De Duitse marktleider, Fielmann, betrad de Nederlandse markt aan het begin van 2000, door allereerst drie kleinere ketens over te nemen die onder hun eigen namen doorgingen. Pas in het tweede kwartaal van 2001 zal Fielmann naar verwachting de eerste van de drie optische 'Supercenters' openen, waardoor het merk ook in Nederland zichtbaar zal worden.

Gezien de komst van grote buitenlandse concurrenten op deze markt, zal de teruggang van de aanwezigheid van de traditionele onafhankelijke opticiens zich waarschijnlijk voortzetten, waardoor de grotere optische ondernemingen een groter marktaandeel zullen krijgen. Dit zal ongetwijfeld gebeuren wanneer deze optische ondernemingen, zoals Specsavers, lagere prijzen en oogverzorging van betere kwaliteit bieden.

ACHTERGRONDINFORMATIE
Specsavers voert een transparant prijsbeleid en verkoopt monturen en lenzen in zes duidelijke prijscategorieën, van fl 149,- tot fl 349,-. Bij ieder montuur krijgen de klanten altijd gratis enkelvoudige kunststofglazen en bij aankoop van contactlensvloeistof krijgen zij gratis zachte contactlenzen. Een NIPO-onderzoek in juni 2000 toonde aan dat de gemiddelde prijs van een bril in Nederland fl 670,- bedroeg, bijna het dubbele van de gemiddelde prijs van fl 339,- in Groot-Brittannië.

Niet alleen biedt Specsavers lage prijzen voor brillen van goede kwaliteit en consistente oogonderzoeken, uitgevoerd door daartoe opgeleide professionals, maar ze hebben ook het 10-staps oogonderzoek in al hun winkels geïntroduceerd, gebaseerd op Britse standaarden, die wereldwijd een uitstekende reputatie genieten.

Meer informatie kunt u ook vinden op de website van Specsavers: www.specsavers.com/netherlands

Bulletin International kan een interview met Reidar Bakker, Europese Business Development Manager, Specsavers organiseren, en met Arnoud Felkers, Directeur van de Specsavers winkel in Almelo.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bregje Bosch van Drakestein, (bregje.drakestein@uk.bulletin.com) of Jenny Rushforth, (jenny.rushforth@uk.bulletin.com) op + 44 (0) 20 7278 6070.

Bulletin beschikt ook over gratis achtergrondmateriaal van uitzendkwaliteit over Beta SP ter illustratie van dit verhaal en het is ook mogelijk om in de winkel in Almelo te filmen.

De achtergrondbeelden bevatten onder meer:
· Specsavers hoofdkantoor en winkels

· Produkten en service

· Winkels van concurrenten

· Interviews met o.a. de oprichters, winkeleigenaar en een optometrist.
Neem contact op met Bregje of met Jenny van Bulletin als u geïnteresseerd bent in deze band.

U kunt ook videofilmmateriaal van uitzendkwaliteit downloaden van The NewsMarket, www.thenewsmarket.com. Meld u aan bij The NewsMarket voor een grote keus aan B-Roll en voorraadbeelden.