Shockwave.com en AtomFilms fuseren

Datum nieuwsfeit: 18-12-2000
SHOCKWAVE.COM EN ATOMFILMS FUSEREN EN WORDEN DAARMEE GROOTSTE NEXT-GENERATION ENTERTAINMENT BEDRIJF TER WERELD

Baanbrekende bedrijven bieden samen grootste catalogus aan bekroonde content, voordelen op het gebied van traffic en technologie, en breedste aanbod distributiekanalen

Amsterdam, 18 december 2000 - shockwave.com en AtomFilms hebben vandaag bekendgemaakt dat zij een definitieve fusieovereenkomst hebben getekend en daarmee het grootste next-generation entertainment bedrijf ter wereld worden. Deze nieuwe onderneming zal wereldwijd nieuwe vormen van content aanbieden aan on-line en off-line consumenten en bedrijven.

Onder de voorwaarden van een definitieve, door de directies van beide bedrijven unaniem goedgekeurde, fusieovereenkomst zal shockwave.com AtomFilms overnemen middels een aandeel-voor-aandeel overeenkomst. Wanneer de overname een feit is zullen de aandeelhouders van AtomFilms dertig procent van het geconsolideerde bedrijf in handen hebben.

Rob Burgess, chairman en CEO van Macromedia en voorzitter van shockwave.com zal chairman van het nieuwe bedrijf worden. Mika Salmi, oprichter en CEO van AtomFilms, wordt CEO. Matt Hulett, hoofd marketing en directeur van de online activiteiten van AtomFilms, wordt president. Michael Comish, directeur Europa, wordt president van International. De CEO van shockwave.com, Lawrence Levy, zal gedurende de overgangsperiode als adviseur optreden op strategisch gebied. Het nieuwe bedrijf zal haar hoofdkantoor in San Francisco hebben.

"AtomFilms en shockwave.com zijn beide opgericht om baanbrekende, nieuwe activiteiten te ontplooien op het gebied van consumenten entertainment en om nieuwe business modellen te ontwikkelen voor de ontwerpers van content," zegt Burgess. "Door de energie en het talent van deze twee zeer creatieve bedrijven samen te voegen, krijgen we de mogelijkheid de manier te veranderen waarop mensen over de hele worden geëntertaind."

"We zijn zeer verheugd over de fusie met shockwave.com, omdat we nu een dynamische, wereldwijde merknaam op het gebied van entertainment kunnen creëren," voegt Salmi hieraan toe. "Door de combinatie van onze unieke distributiekanalen, technologische expertise, bewezen business modellen en bekroonde contentcatalogi, creëren we een nieuwe mediaorganisatie zonder weerga."

Door de fusie zullen de activa van beide bedrijven worden samengevoegd waardoor een onderneming ontstaat die voordelen biedt die op het gebied van Internet en draadloos entertainment nog niet eerder zijn vertoond. Hieronder vallen onder andere:

Content: De combinatie van AtomFilms' meer dan 1500 titels van kwalitatief hoogstaande, bekroonde korte films en animaties en het uitgebreide aanbod van shockwave.com op het gebied van shows en series, interactieve games, muziek en creativiteit-gerelateerde toepassingen vormt een krachtige en gevarieerde entertainment portfolio.

Traffic: Met meer dan 30 miljoen geregistreerde gebruikers heeft shockwave.com een site die voorkomt in de Media Metrix top 50. Dit ingebouwde online traffic voordeel gecombineerd met de toegang tot de 150 miljoen wereldwijde kijkers van AtomFilms via off-line distributieovereenkomsten vormt het grootste publiek voor next-generation content in de industrie.

Distributie: De relatie van AtomFilms met meer dan 100 klanten - inclusief Internet sites, breedband services, televisie, luchtvaartmaatschappijen en fabrikanten van draadloze apparatuur - leidt tot een distributieplatform dat door het gecombineerde bedrijf tot eenzame hoogte kan worden gestuwd.

Wereldwijde aanwezigheid: Er kan een aanzienlijk groter bereik worden gerealiseerd doordat het gecombineerde bedrijf in staat zal zijn door middel van syndicaatsvorming, distributie en content partnerships de sterke Europese vestiging van AtomFilms en shockwave.com's gelokaliseerde site in Japan, met een bereik van meer dan 3 miljoen gebruikers, op een nog hoger niveau te brengen.

Inkomstenstromen: De gecombineerde organisatie kan terugvallen op een beter business model, met onder andere Web-gebaseerde reclame en sponsoring en on-line en off-line syndicaatsvorming.

De overeenkomst zal naar verwachting zijn beslag krijgen in het eerste kalenderkwartaal van 2001. Voordat de overeenkomst gefinaliseerd wordt dient eerst goedkeuring van Hart-Scott-Rodino te worden verkregen.

Over AtomFilms
AtomFilms is een toonaangevend next generation entertainment bedrijf dat zich richt op het herdefiniëren van de wijze waarop entertainment wordt gecreëerd, gedistribueerd, op de markt gebracht en geconsumeerd. AtomFilms heeft de grootste catalogus van bekroonde animatie en live-action entertainment die momenteel beschikbaar is. Atomfilms is een loyaal en oprecht ondersteuner van onafhankelijke filmmakers en animators en heeft een platform gebouwd voor artiesten die op zoek zijn naar wereldwijde distributiemogelijkheden. AtomFilms verkoopt en distribueert kwalitatief hoogstaande korte vormen van entertainment aan meer dan 100 partners en doelgroepen over de hele wereld, en heeft een duidelijke aanwezigheid op en in belangrijke Internet sites, breedband services, televisie, luchtvaartmaatschappijen, home-entertainment organisaties, en zowel handheld als draadloze apparatuur. Meer informatie over AtomFilms vindt u op het Internet op www.atomfilms.com.

Over shockwave.com
shockwave.com, Inc. (www.shockwave.com) is een toonaangevende Internet entertainment bestemming die zich richt op het aanbieden van de beste interactieve ervaring op het Web. shockwave.com biedt adembenemende games, shows en series, muziek en toepassingen op creatief gebied. Door middel van partnerships met belangrijke entertainment bedrijven en toonaangevende organisaties op het gebied van distributie en technologie biedt shockwave.com daarnaast artiesten en uitgevers een nieuw en krachtig distributiemodel.

Voor beeldmateriaal of overige informatie kunt u terecht bij:

Yero Horlings
Senior Account Executive