CNV vreest sociale gevolgen en banenverlies bij Arriva

Datum nieuwsfeit: 18-12-2000
Persbericht Christelijk Nationaal Vakverbond

Informatie: VOOR DE PERS

CNV Stads- en streekvervoer is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

Maandag 18 december 2000

Bond vreest sociale gevolgen en banenverlies bij Arriva door bezuinigingen

De door de werknemers van Arriva georganiseerde actie, die vanmorgen om tien uur begint, heeft de volle morele steun van CNV Stads- en streekvervoer. Aanleiding tot de actie zijn onderhandelingen tussen de provincie Groningen en het streekvervoersbedrijf. De provincie eist veel te ver gaande bezuinigingen, waardoor mogelijk extra banen verloren gaan. Op dit is moment al een reorganisatie gaande, waardoor op termijn naar schatting honderd banen worden geschrapt.

Hoeveel extra banen door de door de provincie gekiste bezuiniging van vele miljoenen gaat kosten, is nog onduidelijk. Het bevreemd de bond zeer dat de provincie dit wil, omdat door de bezuiniging in de dienstregeling moet worden gesneden. Met als gevolg dat het aanbod van het openbaar vervoer verslechterd. Juist in een tijd waarin bereikbaarheid en bestrijding van files in de publieke discussie bovenaan staan, is dit een vreemde zaak.Even vreemd is dat de provincie kennelijk geen rekening houdt met het verlies aan werkgelegenheid. En dat terwijl de werkloosheid in Groningen in vergelijking met de rest van Nederland hoog is.

Nadere inlichtingen:

Albert Daverschot (covrdinator CNV Stads- en streekvervoer) 030 - 6 348 348