Hyundai presenteert de H200 Pick-up

BedrijfsautoRAI

18-12-00 15:30:00

Robuuste allessjouwer Hyundai H200 Pick-up

Met de H200 Pick-up presenteert Hyundai de nieuwe generatie pick-up en chassis/cabine naast de H150. De nieuwkomer heeft dezelfde robuuste kwaliteiten als de H150, biedt veel comfort, is zeer gestroomlijnd en heeft plezierige rijkwaliteiten. Minstens zo interessant: hij heeft een 2,5-liter turbodieselmotor met intercooler en is tijdens de introductie standaard voorzien van airconditioning ter waarde van 2.200 gulden.

Er zijn drie uitvoeringen: een korte wielbasis en een lange wielbasis met een standaard cabine en een lange wielbasis met een extra grote cabine (SuperCab). De prijzen beginnen bij 28.995 gulden (excl. BTW) voor de chassis/cabine. De pick-up uitvoering begint bij 29.995 gulden. Greenib Car start de levering in november 2000. Voor de auto geldt drie jaar garantie (of maximaal 100.000 km).

De nieuwe bedrijfswagen van Hyundai kent door zijn duurzame en functionele constructie veel verschillende gebruiksmogelijkheden. Bijvoorbeeld groenbedrijven van gemeenten, aannemers en hoveniers hebben aan de H200 Pick-up een handzaam en uiterst betrouwbaar stuk gereedschap. De stevige laadbak biedt tal van transportmogelijkheden. Het vlakke en robuuste chassis leent zich bovendien voor talloze andere opbouwmogelijkheden, waarmee de nieuwe bedrijfswagen zich flexibel laat aanpassen aan tal van transportwensen.

H200 als basis

De nieuwe pick-up is gebaseerd op de succesvolle H200 bedrijfswagen van Hyundai. Hij biedt dezelfde rijkwaliteiten, hetzelfde comfortniveau en Hyundai's betrouwbaarheid. Even kenmerkend als herkenbaar is de aërodynamische neus van de H200 Pick-up, waarbij de schuin oplopende motorkap overgaat in de even schuine voorruit. Het geeft de Hyundai een eigen uitstraling. Bovendien vergroot de extra motorruimte voor de passagiers de veiligheid bij aanrijdingen.

Platte koplampen met geïntegreerd knipperlicht flankeren de hoge grille met verticale spijlen die ver in de bumper doorloopt. Door de grote grille krijgt de motor voldoende koeling, ook bij extreme belasting. De kunststof bumper bevat links- en rechtsvoor eveneens koelsleuven; die zijn deels ook gericht op de schijfremmen voor.

Intercooler

Op de motorkap zit een luchthapper. Deze ligt exact boven de intercooler, zodat de langsstromende rijwind de inlaatlucht optimaal koelt. De lagere temperatuur leidt tot een grotere zuurstofdichtheid. Daardoor kan er meer diesel worden ingespoten en levert de motor betere prestaties. Om de dynamische lijn van de voorzijde te benadrukken lopen in lengterichting van de motorkap kleine profiellijnen.

Ook in de flank van de cabine zijn de karakteristieke lijnen van de H200 herkenbaar. Aan de achterzijde van de H200 Pick-up domineert de rechtlijnige functionaliteit. De rechthoekige achterlichtunit liggen iets dieper dan de bumper, waardoor ze minder makkelijk beschadigd raken. De bumper zelf bestaat uit een solide metalen stootbalk, bevestigd aan het chassis.

Solide en betrouwbare techniek

Het chassis van de H200 Pick-up is vervaardigd van extra stevige stalen balken (super power channel frame). Dit solide raamwerk is uitstekend bestand tegen torsie. Daarnaast is het frame compact en laag, waardoor het chassis zich leent voor uiteenlopende opbouwconstructies.

Bladveren en telescopische schokdempers houden de achteras op zn plaats. Het is een uiterst robuuste en effectieve constructie. Zowel in beladen als onbeladen toestand blijven de dubbelluchtbanden goed op de weg gedrukt. De pick-up blijft makkelijk bestuurbaar en biedt prima rijcomfort. De uitvoering met lange wielbasis heeft vanwege het hogere maximum laadvermogen (1.250 kilo i.p.v. 1.000 kilo) een zwaarder uitgevoerd veersysteem. De bandenmaat achter bedraagt 155R13.

Onafhankelijke wielophanging

De beide voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen. Double wishbone wieldraagarmen, torsievering, een stabilisatorstang en een schokdemper zorgen voor maximale controle en het veercomfort van een personenauto. De bandenmaat voor bedraagt 195R14 voor extra stabiliteit en comfort. Het kogelkringloop besturingsysteem zorgt voor maximaal stuurgevoel en heeft een botsveilige stuurstang. Dankzij de bekrachtiging is de Hyundai makkelijk te manoeuvreren in kleine ruimtes. De binnenste draaicirkel meet 5,9 meter (lange wielbasis: 6,3 meter).

Onder de motorkap ligt Hyundai's bekende en betrouwbare 2,5-liter turbodiesel met intercooler. De krachtbron levert 73 kW/100 pk en een maximum koppel van 225 Nm (2.000 tpm). De intercooler zorgt voor twintig procent meer koppel ten opzichte van de versie zonder deze voorziening. Via een handbediende vijfversnellingsbak drijft de motor de achteras aan. De uitvoering met lange wielbasis heeft een iets kortere eerste versnelling en eindoverbrenging.

Het diagonaal gescheiden remsysteem is opgebouwd uit een tandem bekrachtiger met schijfremmen voor en trommels achter. De schijfremmen zijn inwendig geventileerd, zodat de H200 Pick-up onder alle omstandigheden een uitstekend remgedrag vertoont. De remtrommels achter zijn bovendien voorzien van koelvinnen. De remschoen wordt automatisch gesteld, wat een gelijkmatige werking verzekert. Een lastafhankelijke remdrukverdeler verdeelt het remvermogen op de beste manier over de voor- en achteras.

Extra veiligheid en comfort

Doordat de motor ver voor de passagiersruimte zit, biedt de H 200 Pick-up bij aanrijdingen een extra veiligheidsmarge. Rond de motor is een kreukelzone opgebouwd die de klap van de aanrijding opvangt. De veiligheidsstuurkolom en de driepuntsgordels vormen eveneens belangrijke veiligheidsvoorzieningen. De hoge zitpositie, het prima uitzicht en de makkelijk besturing zorgen daarnaast voor actieve veiligheid.

Door de geavanceerde wielophanging stuurt en rijdt de H 200 Pick-up makkelijk en comfortabel. Bovendien is de cabine voorzien van grote en stevige stoelen die over 180 millimeter in de lengte verstelbaar zijn. De bestuurdersstoel is bovendien voorzien van een instelbare lendensteun. De zitting bevindt zich op exact de goede hoogte voor makkelijk in en uitstappen en bovendien is de deur 855 mm breed. Door de grote ruiten komt er veel licht in het interieur, wat bijdraagt aan een prettige atmosfeer.

Geluiddemping

Goede geluiddemping vormt een waardevolle comfortfactor, zeker bij langere ritten. De motor is geïsoleerd opgehangen en daarnaast zijn zowel de motor- als de passagiersruimte voorzien van geluidwerend materiaal.

Voor extra rijcomfort is het stuurwiel in hoogte verstelbaar. Elektrisch bedienbare ruiten en airconditioning completeren de uitrusting. De airconditioning is een accessoire ter waarde van 2.200 gulden die in alle jaargetijden zijn waarde bewijst en ter introductie gratis geleverd wordt.

Bergvakken

In het hele interieur bevinden zich praktische bergvakken: alleen al de portieren en het dashboard tellen zo'n acht verschillende bergplaatsen. De middelste rugleuning is neerklapbaar en vormt een handig tafeltje met opstaande randen en een dubbele bekerhouder. Ook in het dashboard bevinden zich twee (inschuifbare) bekerhouders.

De H200 Pick-up is leverbaar met twee verschillende cabines. De standaard cabine telt drie zitplaatsen. Ook de SuperCab biedt ruimte aan drie inzittenden, maar heeft achter de stoelen nog een extra laadruimte van 25 centimeter. Daar is plaats voor materialen die in de laadbak mogelijk beschadigd raken.

Laadbak en laadvermogen

De H200 Pick-up heeft af fabriek een laadbak. Het is een degelijke, stalen constructie met vier zijborden van 400 mm hoog. Dankzij de praktische grendels zijn de borden (links, rechts en achter) eenvoudig te openen en te sluiten. De laadhoogte achter bedraagt 800 mm. De voorzijde van de laadbak is voorzien van palenjuk met inklapbare steunen. Een solide metalen hekwerk houdt de lading weg van de cabine. Bevestigingsogen langs de rand maken het makkelijk een dekzeil aan te brengen.

Afmetingen laadbak (mm) lengte breedte

standaard cabine (kwb) 2.530 1.730

standaard cabine (lwb) 2.860 1.730

SuperCab (lwb) 2.610 1.730
Het laadvermogen van de H200 Pick-up bedraagt 1.000 kilo. De uitvoering met lange wielbasis heeft een laadvermogen van 1.250 kilo. Beide auto's mogen een geremde aanhanger trekken met een gewicht tot twee ton.

Uitrusting en prijzen

Alle versies van de Hyundai H200 Pick-up 2.5 TCI hebben dezelfde uitrusting aan boord (incl. chassis/cabine). De volgende accessoires zijn standaard:

Stuurbekrachtiging, verstelbare stuurkolom, toerenteller, getint glas, digitale klok, elektrische raambediening en airconditioning (ter introductie).

Prijzen (exclusief BTW) Pick-up Chassis/cabine

2.5 TCI kwb standaard cabine 29.995 28.995