KLM introduceert mobiel inchecken via WAP

Datum nieuwsfeit: 18-12-2000
Bron: KLM
KLM

KLM E-product nieuws

Uitbreiding WAP-diensten voor passagiers
KLM INTRODUCEERT MOBIEL INCHECKEN VIA WAP

AMSTELVEEN, 18 december 2000 - Vanaf vandaag kunnen de vaste klanten van KLM, deelnemers van het KLM Flying Dutchman programma, in Nederland mobiel inchecken via WAP. Ook kunnen zij op deze manier hun puntensaldo en overzicht van recente transacties opvragen. Sinds enkele weken kunnen alle KLM passagiers via de WAP-telefoon vertrek- en aankomsttijden raadplegen.

Mobiel inchecken via WAP
Met deze nieuwe service kunnen Flying Dutchman passagiers vanaf 24 uur tot 1 uur voor vertrek inchecken via hun WAP-telefoon voor alle vluchten vanaf Schiphol. Door het persoonlijke Flying Dutchman nummer in te toetsen, samen met een pincode, krijgt de klant toegang tot de speciale Flying Dutchman WAP-diensten. Door bij de optie "inchecken" het vluchtnummer in te toetsen, gecombineerd met de dag van vertrek, kan worden ingecheckt. Er volgt dan een confirmatie van vluchtnummer, vertrek- en aankomstgegevens, boarding tijd, reisklasse en - afhankelijk van de inchecktijd stoel- en gatenummer. Tot slot krijgt de passagier medegedeeld dat zijn instapkaart tot 25 minuten voor vertrek bij de gate ligt, waarna hij op vertoon van ticket en paspoort rechtstreeks naar de gate kan gaan. De mobiele incheck service is bedoeld voor passagiers die alleen met handbagage reizen. Gewone bagage moet worden ingecheckt bij de incheck-balie.

KLM heeft 20 Flying Dutchman RoyalWing deelnemers gevraagd plaats te nemen in een consumentenpanel. De panelleden krijgen deze week de beschikking over een WAP-telefoon waarmee ze de nieuwe diensten kunnen uitproberen. Hun bevindingen zullen worden gebruikt om de WAP-diensten in de komende tijd verder te verbeteren en aan te passen aan de wensen van KLM's vaste klanten.

Vertrek- en aankomst informatie via WAP
Sinds kort kunnen alle reizigers in Nederland via de WAP-telefoon actuele vertrek- en aankomsttijden raadplegen van alle vluchten van KLM, KLM uk en Northwest Airlines. Door het invoeren van vluchtnummer, vertrekpunt of bestemming krijgt de passagier op zijn telefoon de benodigde informatie te zien. Afhalers en wegbrengers kunnen op deze manier ook op de hoogte blijven van vertrek- en aankomsttijden. Aan deze service zijn geen extra kosten verbonden. De informatie wordt voorlopig aangeboden in de Nederlandse taal. In een later stadium zal de informatie ook beschikbaar zijn in het Engels, Duits en Frans.

Actief inspelen op groeiende markt
Met deze diensten speelt KLM in op de ontwikkelingen op de zeer snel groeiende markt voor mobiele telefonie. Op dit moment zijn er in Nederland 125.000 gebruikers van een WAP-telefoon. Verwacht wordt dat in 2005 circa 9.2 miljoen Nederlanders mobiel het internet zullen benaderen. De KLM informatie op WAP is te benaderen via de WAP- site van KLM: wap.klm.nl en via diverse WAP-portals zoals M-info van KPN Telecom, Tutch, Genie, xs4all en Telfort.

Makkelijker zakendoen met KLM
KLM blijft investeren in de ontwikkeling van electronische diensten die het zakendoen met KLM vergemakkelijken. Onlangs heeft KLM haar assortiment op www.klm.nl uitgebreid met vakantiereizen (www.klmholidays.nl) en luxe geschenkartikelen met het KLM logo (www.klmshop.nl). Nieuw is dat de passagier sinds kort op www.klm.com en de hiervan afgeleide lokale sites, informatie kan opvragen over vertraagde bagage. Door het invoeren van naam en bagageregistratienummer krijgt de passagier te zien of zijn bagage is gelokaliseerd en doorgestuurd naar de eindbestemming.

Alle WAP- en internetdiensten worden door KLM zelf ontwikkeld. Voor de WAP-diensten wordt samengewerkt met AtoBE Mobile Solutions.

AMS/AR/LK

Voor nadere informatie en illustraties:
KLM Mediarelaties, Sandra Maas tel. 020 6494545 KLM Website www.klm.com www.klm.nl KLM WAP wap.klm.com wap.klm.nl