Stoelen van Louis Couperus bij Sotheby's onder de hamer

SOTHEBY'S

De stoelen van Louis Couperus
Veiling: dinsdag 19 december 2000

Op 19 december a.s. komen bij Sotheby's Amsterdam twee 19de eeuwse armstoelen onder de hamer die afkomstig zijn uit het bezit van de beroemde Nederlandse schrijver Louis Couperus.

Louis Couperus (1863-1923) wordt door velen beschouwd als een van de grootste schrijvers die Nederland heeft voortgebracht. Zijn inmiddels klassiek geworden oeuvre geeft een meesterlijk beeld van de fascinerende wereld rond 1900. De stormachtige ontwikkelingen in het politieke, maatschappelijke en culturele leven van die dagen heeft hij in zijn romans en verhalen vereeuwigd. Couperus is een auteur met vele gezichten. Zijn veelzijdigheid is net zo indrukwekkend als de omvang van zijn oeuvre. Met een onuitputtelijke fantasie, werkkracht en stilistische variëteit schreef hij psychologische, mythologische en historische romans, verhalen, sprookjes en gedichten. In zijn reisbeschrijvingen en feuilletons toont hij zich bovendien als een scherp observerend journalist. Ondanks dat Couperus zich niet wenste te beperken tot één genre of stijl, wordt zijn werk gekenmerkt door een aantal thema's dat zijn oeuvre een hecht karakter verleent, zoals het noodlot, het tragische voorgevoel en het verval. Hij was geen lid van de Beweging van Tachtig, maar werd in zijn taalgebruik wel sterk door deze beweging beïnvloed.

In de veilingcatalogus van Sotheby's is een foto afgebeeld waarop Louis Couperus in zijn werkkamer in Den Haag te zien is, zittend op een van de fauteuils aan zijn werktafel, met de prullenbak aan zijn voeten (deze foto is afkomstig uit het archief van het Algemeen Dagblad). De twee met beige velours overtrokken armstoelen en de bijbehorende prullenbak hebben een richtprijs van Nlg. 1.000-1.500.

(Met dank aan het Louis Couperus Genootschap).

Kijkdagen: 15 december 10-20 uur, 16 en 17 december 10-16 uur. Veiling: Sculptuur, Meubelen en Kunstvoorwerpen, 19 december om 10.30 uur en 14 uur.
De stoelen van Louis Couperus komen tijdens de middagzitting aan bod

Met vriendelijke groet,

Diana Ridderikhoff