Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 19-12-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 19-12-2000 Politieberichten van 18/12 (13.00 uur) t/m 19/12 (07.00 uu)

Akkrum: diefstal tas
Maandag tussen 12.00 en 12.15 uur liet een 60-jarige inwoonster van Grou haar tas onbeheerd achter in de hal van het gebouw van de `Stichting Foarwurk` aan de Hopmanshof. De vrouw moest nog enkele mensen in het gebouw gedag zeggen. Toen zij even later terugkwam, bleek haar tas verdwenen te zijn. De hal is voor iedereen toegankelijk. In de tas zaten sleutels, een bril en een portemonnee met daarin kleingeld, een identiteitskaart, een bankpasje en een creditkaart. De vrouw heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: aanrijding met gewonde
Maandag omstreeks 12.55 uur vond op de Oostergoweg ter hoogte van de fietsenoversteekplaats naar de Huizemerlaan een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fiets. De fietser, een 49-jarige inwoner van Leeuwarden, kwam vanaf de Schrans en stak de Oostergoweg over en wilde zijn weg vervolgen over de Huizemerlaan. Hij fietste daarbij door het rode verkeerslicht. De bestuurder van een personenauto, een 21-jarige inwoner van Leeuwarden reed over de Oostergoweg in de richting van het centrum en kon de overstekende fietser niet meer ontwijken. De fietser werd met de ambulance overgebracht naar het MCL-Zuid.

Drachtstercompagnie: inbraak auto
Zondag tussen 15.30 en 22.00 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de carpoolplaats nabij de A 7 aan de Skieding. Een ruit van de auto werd vernield en uit de auto werden een radio/cd-speler en een aantal cd`s weggenomen. De eigenaar, een 25-jarige inwoner van Grou, heeft aangifte gedaan.

Stiens: diefstal fietsen
Afgelopen weekend werd ingebroken in een fietsenzaak aan It Achterbosk. Het slot van de toegangsdeur werd vernield en uit de winkel werden 2 gebruikte snorfietsen, merk Sparta, en een gebruikte elektrische fiets, merk Batavus, weggenomen. De eigenaar, een 34-jarige inwoner van Britsum, heeft aangifte gedaan.

Ameland: winkeldiefstal
Maandag omstreeks 14.50 uur werd bij een winkel aan de Torenstraat een jas, die buiten aan het rek hing, weggenomen. Even later ziet de eigenaresse, een 33-jarige inwoonster van Nes, een man in de jas voorbij lopen. De man werd aangesproken, doch ontkende. Gelukkig waren er twee getuigen, waarop de man, een 29-jarige inwoner van Beuningen, kon worden aangehouden. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en aldaar bekende de man te jas gestolen te hebben. Na het opmaken van een proces-verbaal werd de man weer in vrijheid gesteld.

Leeuwarden: alcoholverbod
Maandag omstreeks 16.15 uur werd een 52-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats bekeurd ter zake het overtreden van het alcoholverbod. De man werd in een bushokje aan de Joksedam aangetroffen met alcohol. De man was daarvoor reeds een keer gewaarschuwd en het beleid van de gemeente en politie was aan hem uitgelegd.

Sneek: winkeldiefstal
Maandag omstreeks 16.00 uur werd een 23-jarige inwoonster van Sneek in een winkel aan het Normandiaplein aangehouden ter zake winkeldiefstal. De vrouw had vier rolletjes plakband weggenomen (winkelwaarde f 2,20). De vrouw werd door het personeel betrapt en aangehouden. Zij werd naar het kantoor achter in de winkel gebracht en toen de politie ter plaatse kwam, probeerde de vrouw er vandoor te gaan. Tijdens haar vlucht liep zij in de winkel verschillende mensen omver. Een achtervolgende politieman kon de vrouw bij de kassa aanhouden. De vrouw werd overgebracht naar het bureau en tegen haar is proces-verbaal opgemaakt. De bedrijfsleidster van de winkel, een 21-jarige inwoonster van Sneek, deed aangifte.

Warten: aanrijding met gewonden
Maandag omstreeks 17.05 uur reed een 58-jarige inwoner van Poppenwier met zijn auto over de Rounwei in de richting van de kruising met de Midsbuorren Leechlan Burgemeester Waldastraat, alwaar hij op de kruising links af wilde slaan. Uit tegenovergestelde richting naderde een bestelauto, die bestuurd werd door een 60-jarige inwoner van Leeuwarden. Terwijl de inwoner van Poppenwier afremde en stapvoets reed, hoorde hij plotseling gepiep van remmen en zag hij dat hij links werd ingehaald door een personenauto, die bestuurd werd door een 31-jarige inwoner van Wergea. Deze bestuurder botste frontaal tegen de auto, die uit tegenovergestelde richting naderde. Door deze aanrijding kon de bestuurder uit Poppenwier niet voorkomen dat hij tegen de auto van de inwoner uit Leeuwarden aanreed. De inwoner uit Leeuwarden zat bekneld in zijn voertuig en werd door de brandweer uit de auto gehaald. De man werd gewond overgebracht naar het MCL-Zuid. Ook de man uit Wergea werd naar het ziekenhuis in Leeuwarden gebracht, evenals een 54-jarige vrouw uit Leeuwarden, die als passagier bij de Leeuwarder in de auto zat.

Buitenpost: verlichtingscontrole
Maandag tussen 07.30 en 08.10 uur werd op de Jeltingalaan een verlichtingscontrole gehouden. Tijdens deze controle kregen 20 fietsers een bekeuring ter zake het niet in orde hebben van hun verlichting.

Appelscha: huisvredebreuk
Maandag omstreeks 21.30 uur werd op het AZC, aan de Wester Ee, een 26-jarige vrouw zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden ter zake huisvredebreuk. De vrouw was `s-middags reeds uit een caravan op het terrein verwijderd en had een centrumverbod gekregen. De vrouw bezit de Nederlandse nationaliteit. Ondanks het centrumverbod werd de vrouw `s-avonds door de bewaking weer in een caravan aangetroffen. De vrouw werd aangehouden en is overgebracht naar het bureau. Tegen de vrouw is proces-verbaal opgemaakt.

Leeuwarden: onder invloed
Dinsdags omstreeks 00.25 uur werd op de Egelantierstraat de bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 38-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 455 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Dinsdag omstreeks 01.00 uur werd op de J. Evenhuisstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 28-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 705 ugl.. Hij kreeg een rijverbod voor 8 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Sneek: onder invloed
Dinsdag omstreeks 00.45 uur werd op de Winsemiusstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 22-jarige inwoner van Sneek, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 435 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Bakkeveen: onder invloed
Dinsdag omstreeks 00.40 uur werd op de Foarwurker Wei een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 23-jarige inwoner van Wijnjewoude, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 325 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Surhuisterveen: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 00.15 uur vond op de J. Binnesweg een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto was door een glad wegdek in een slip geraakt en na een reclamebord en een geparkeerde auto en vrachtwagen te hebben geraakt op zijn kop in de berm terechtgekomen. De bestuurder, een 19-jarige inwoner van Surhuisterveen, lag nog in zijn auto en is door de brandweer uit de auto gehaald. De man is overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten.

Drachten: onder invloed
Dinsdag omstreeks 01.50 uur werd op de Waldwei een bestuurder van een bestelauto gecontroleerd. De man, een 48-jarige inwoner van Doezum, bleek gedronken te hebben. De man blies aan het bureau 440 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272