FNV Bondgenoten bezorgd over overname Lavold door ISS

Datum nieuwsfeit: 19-12-2000

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten bezorgd over overname Lavold door ISS

Vanochtend heeft Randstad B.V. bekend gemaakt haar schoonmaakbedrijf Lavold te willen verkopen aan schoonmaakbedrijf ISS. Bij Lavold werken in Nederland 8.000 mensen, bij ISS-Nederland 27.000. ISS heeft wereldwijd zo'n 275.000 schoonmakers aan het werk. FNV Bondgenoten heeft met zorg kennis genomen van deze overname. Lavold is een bedrijf dat in de markt en bij de bond goed bekend staat. Een vernieuwend bedrijf dat haar medewerkers centraal stelt in haar beleid. De bond kijkt met wat meer zorg naar ISS. Hier loopt alles nog niet goed. Hoewel ook ISS zeker niet het slechtst bekend staande schoonmaakbedrijf is, gaan hier te vaak zaken fout rond lonen, arbeidsomstandigheden, werkdruk e.d.

ISS-Nederland is ontstaan door tal van overnames/fusies. Men zit nu nog middenin in de integratie van deze bedrijven. Deze integratie gaat niet altijd van een leien dakje. Daarom pleit FNV Bondgenoten dat deze overname van Lavold zich voorlopig beperkt tot een aandelenoverdracht, zonder de bedrijven daadwerkelijk te integreren.

In voorgaande integratie-processen cq overnames zijn de klappen met name gevallen in de ondersteunende en administratieve functies. FNV Bondgenoten zal als gevolg van deze overname geen gedwongen ontslagen accepteren. Binnenkort zal nader overleg over deze overname plaats vinden tussen bedrijven en bonden.

Noot,

Noot voor redacties