Twintig Scania's voor Ministerie van Buitenlandse Zaken

BedrijfsautoRAI

19-12-00 13:30:00

20 Scania's voor Ministerie van Buitenlandse Zaken

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft onlangs 20 Scania's ter waarde van ca. 2,27 miljoen aangeschaft. De voertuigen, in meerdere configuraties en voorzien van verschillende typen opbouw, zijn in het kader van de wederopbouw geschonken aan diverse gemeenten in Bosnië. Vorig jaar werden ook al 17 Scanias via het ministerie aan het door conflicten verwoeste land beschikbaar gesteld.

Om als leverancier voor dit programma in aanmerking te komen moest men aan twee belangrijke voorwaarden voldoen:

* het product moet van Nederlandse origine zijn en
* het product moet op locatie professioneel onderhouden kunnen worden.

Deze twee eisen hebben in hoge mate de keuze voor Scania bepaald. De 20 vrachtautos zijn in de fabrieken van Scania Nederland geproduceerd en worden daardoor als Nederlands product aangemerkt. In Zwolle en Meppel worden jaarlijks door ca. 2.100 mensen zon 20.000 Scanias geproduceerd.
De andere belangrijke overweging om wederom voor Scania te kiezen was de aanwezigheid van een vol-ledig geoutilleerde Scania dealervestiging in het bewuste gebied. Hierdoor kon vak-kun-dig onderhoud en een adequate onderdelenvoorziening gegarandeerd worden. Dat dit ook in de praktijk wordt gerealiseerd bewijzen de 17 eerder geleverde Scanias waarvan de inzet door ter plaatse aanwezige representanten wordt gevolgd. De voer-tui-gen zijn bij Beers in Zwolle en via Hyva in Alphen a/d Rijn gereedgemaakt voor afle-vering en de order is namens het ministerie gecoördineerd door International Procurement Agency B.V. te Bussum.

De voertuigen zijn voor vier verschillende toepassingen gespecificeerd:

* 8 st. Scania T124GB6X4 Torpedo chassis met een Roelofs kipper en een Nido sneeuwploeg;

* 6 st. Scania P94GB4X2 chassis voorzien van een melkpomp installatie; de melktank is ter plaatse gemonteerd;
* 4 st. Scania P94GB4X2 chassis met een Geesink opbouw voor het ophalen van huisvuil;

* 2 st. Scania P124CB6X4 chassis voorzien van een Roelofs kipper en een Nido sneeuwploeg.