Marnix van Rij signaleert nieuwe tweedeling in politiek

Datum nieuwsfeit: 19-12-2000
Bron: CDA

Marnix van Rij signaleert nieuwe tweedeling in politiek.

CDA-partijvoorzitter Marnix van Rij zei gisteravond tijdens een spreekbeurt in Groningen dat hij een nieuwe tweedeling in de politiek signaleert. Enerzijds is er een stroming die religie tot de huiskamer wil beperken en anderzijds is er een stroming die religie tot het publieke domein wil toelaten.

Volgens Marnix van Rij wordt Nederland overheerst door het liberalisme, waartoe hij behalve de VVD en D66 ook de PvdA rekent. Bij paars is geen plaats voor God en gebod in het publieke domein. "Waar leidt dit toe?", zo vroeg van Rij zich af.

Is er een verband tussen de verschralende zorg en euthanasie? Marnix van Rij suggereerde dat er een verband is tussen enerzijds de steeds verder verschralende zorg in ziekenhuizen en verpleeghuizen en anderzijds de vraag van oudere mensen om euthanasie, omdat zij zich overbodig en teveel voelen bij gebrek aan zorg; is de vraag om euthanasie niet in veel gevallen een roep om zorg, aandacht en liefde?

"En waarom wordt in ons land de palliatieve zorg zo schromelijk verwaarloosd, en is er zo weinig geld voor hospice-centra waar mensen waardig kunnen sterven? Wie dergelijke vragen hardop stelt in de Kamer, zoals onze woordvoerder Clémence Ross, maar ook SP-woordvoerder Agnes Kant deed, wordt door minister Borst - dezelfde minister die nu al 6 jaar verantwoordelijk is voor ellenlange wachtlijsten - voor 'demagoog' uitgemaakt", aldus Van Rij.

CDA fel gekant tegen privatisering van de kerktelefoon Dat Paars weinig oog heeft voor de rol van religie in het publieke domein blijkt, volgens Marnix van Rij, ook uit de privatisering van de kerktelefoon.

"Door de liberalisering van de telecommarkt werd KPN gedwongen de kosten per
1 mei jl. te verhogen van f7,- naar f40,- per maand; een verzesvoudiging dus. 80.000 mensen, vooral zieken en ouderen, maken gebruik van de kerktelefoon; de abonnementskosten worden in veel gevallen betaald door de lokale kerk, diaconie ed.", aldus Marnix van Rij

"Veel kerken hebben vanwege de hoge kosten het abonnement opgezegd, waardoor veel ouderen en zieken de diensten niet meer kunnen volgen. Paars heeft uitermate laks gereageerd op deze zaak."

"Staatssecretaris de Vries - VVD - wilde zoals een echte liberaal betaamt de markt haar gang laten gaan. Zij moest begin deze maand, ruim een half jaar na de abonnementsverhoging, door een Kamermeerderheid gedwongen worden een financiële bijdrage te leveren voor de ontwikkeling en invoering van alternatieven voor de huidige kerktelefoon, met name via kabel en internet.", aldus CDA-voorzitter Marnix Van Rij gisteravond tijdens zijn spreekbeurt in Groningen.

Overigens wilden het CDA en de kleine christelijke partijen nog verder gaan door de huidige, hoge tarieven helemaal financieel te compenseren.